Der er intet så ubehageligt for en bilist som at opdage et flat dæk, lige inden kørsel. Eller at høre en ubehagelig lyd af et dødt dæk, mens man kører stærkt på en motorvej. Heldigvis er vi nået langt siden 50'erne. Nu sprænger dækkene ikke længere som balloner og moderne teknologier, som runflat eller tubeless, gør det muligt at undgå den slags ubehageligheder. Selv standarddæk, i den lave ende, er af stor holdbarhed.
På denne side vil du kunne finde oplysninger om :
Udvendig genstand : gennemtrængning af udvendige genstande på dækkets slidbane medfører en mere eller mindre langsom punktering. Det er normalt søm, skruer, glasstumper, eller spidse sten, som er skyld i denne form for punktering.
Forkert tryk : i modsætning til hvad man normalt tænker, er det ikke et for højt tryk som er farligst, men et for lavt tryk. Det at køre med for lavt dæktryk, kan beskadige inderstrukturen på dækket og øge rullemodstand. Risikoen for punktering er således meget høj og det er svært at gennemskue.
her er det ikke et spørgsmål om at skifte hjul, men om at reagere rigtigt på en punktering for at begrænse risiko for uheld.
Ofte vil refleksen være at stoppe ligeså snart man mærker den første glidningsfornemmelse eller styrevanskelighed. Men når punktering er voldsom, til tider endda en eksplosion, er den bedste refleks at accelere en smule, således at man genopretter nok styre til at kunne parkere behersket.
Husk at jo længere du kører på et punkteret dæk, desto mindre chance er der for at det kan repareres på værkstedet.
Det er muligt midlertidigt at reparere et tubeless dæk (uden slange) med en lappespray, hvis det ikke er alt for beskadiget. Lappesprayen indeholder et skum som fylder dækket.
Det gælder om at lokalisere hullet og fjerne den ansvarlige genstand, for så at fylde dækket gennem pumpningsventilen. Når man genoptager kørsel er det anbefalet at køre meget langsomt.
Hvis de midlertidige forsøg på reparation ikke er lykkedes, er det tid til at anvende reservehjulet. Husk derfor regelmæssigt at kontrollere dets dæktryk.
For at skifte dit hjul, begynd med at trække håndbremsen og sætte bilen i gear, således at den forbliver stillestående under arbejdet.
Løsn fælgbolte, løft bilen med donkraft og fortsæt boltløsning indtil hjulet er frit. Placer derefter reservehjulet og fastsæt atter møtrikkerne. Når først bilen er nede spænd da boltene en sidste gang.
Reservehjulet er ikke et dæk som de andre og du bør maksimalt køre 80 km/t ! Det må under ingen omstændigheder erstatte det punkterede dæk på lang sigt.
Med mindre man er veludstyret med et tubeless reparationskit og at man ved hvordan den anvendes, er det yderst vigtigt at køre til et værksted.
Visse værksteder vil benytte sig af lejligheden til at give dig en kæmpe regning.
Her angives hvordan dækket bør repareres :
For at kontrollere dækbeskadigelse er det nødvendigt at afmontere dæk fra fælg, for således at kunne undersøge såvel den indvendige membran som den udvendige dækoverflade. Det hænder at et dæk som fra udvendig side synes at kunne repareres må kasseres.
En enkel prop er ikke nok til at sikre dækkets reparation, da intet garanterer for at luften ikke fortsat vil slippe ud. Det er heller ikke nok at blokkere luftudslip med lim da fugtigheden kan trænge ind og forskynde rust af de metaliske dele.
For at udføre en korrekt reparation, skal den indvendige membran rengøres og støv og grus fjernes. Dernæst skal den lappes og smøres med en speciel væske, da den gummibestanddel som sikrer dækkets lufttæthed har brug for særlig behandling for fortsat at garantere bedst mulig ydeevne.
Det er oprindeligt dæk som blev udviklet af Michelin (PAX) og idag fremstilles de af alle de store fabrikanter. De har en forstærket dækside, som gør at de kan holde til bilens vægt, selv i tilfælde af punktering, takket være de ekstremt stive dæksider. Hvis man punkterer er det muligt at fortsætte kørsel ved nedsat hastighed (80 km/t) til det nærmeste værksted. runflatdæk har følgende afmærkning på dæksiden, afhængig af fabrikant : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT og BSR.
Kan man udskifte runflatdæk med klassiske dæk?
Det er muligt men man skal sikre sig følgende :
Kan man udskifte klassiske dæk med runflatdæk?
Nej, af flere grunde :

På samme hjulaksel er det nødvendigt at have samme slidniveau (5 mms forskel i mønsterdybden på de væsentligste dækriller) og samme dæk (samme profil og mål). For det meste vil du derfor være nødt til at udskifte begge dæk.
Hvad angår 4-hjulstrukket køretøjer, er det bedst at udskifte de 4 dæk, da udskiftningen af et enkelt dæk kan medvirke en ubalance i anti-hjulspind system eller stabilitetskontrol. Dette kan i særlige tilfælde medvirke til store beskadigelser af køretøjet.Du kan kun nøjes med at udskifte det punkterede dæk hvis de 3 andre er nye eller så godt som nye.