Bildæk
Punktering

Punktering : reparere eller udskifte dækket

Der er intet så ubehageligt for en bilist som at opdage et flat dæk, lige inden kørsel. Eller at høre en ubehagelig lyd af et dødt dæk, mens man kører stærkt på en motorvej. Heldigvis er vi nået langt siden 50'erne. Nu sprænger dækkene ikke længere som balloner og moderne teknologier, som runflat eller tubeless, gør det muligt at undgå den slags ubehageligheder. Selv standarddæk, i den lave ende, er af stor holdbarhed.

På denne side vil du kunne finde oplysninger om :

De forskellige punkteringstyper.

Udvendig genstand : gennemtrængning af udvendige genstande på dækkets slidbane medfører en mere eller mindre langsom punktering. Det er normalt søm, skruer, glasstumper, eller spidse sten, som er skyld i denne form for punktering.

Forkert tryk : i modsætning til hvad man normalt tænker, er det ikke et for højt tryk som er farligst, men et for lavt tryk. Det at køre med for lavt dæktryk, kan beskadige inderstrukturen på dækket og øge rullemodstand. Risikoen for punktering er således meget høj og det er svært at gennemskue.

Hvordan forholde sig til en punktering

her er det ikke et spørgsmål om at skifte hjul, men om at reagere rigtigt på en punktering for at begrænse risiko for uheld.

Ofte vil refleksen være at stoppe ligeså snart man mærker den første glidningsfornemmelse eller styrevanskelighed. Men når punktering er voldsom, til tider endda en eksplosion, er den bedste refleks at accelere en smule, således at man genopretter nok styre til at kunne parkere behersket.

Husk at jo længere du kører på et punkteret dæk, desto mindre chance er der for at det kan repareres på værkstedet.

Anvendelse af lappespray eller reservehjul.

Lappespray

Det er muligt midlertidigt at reparere et tubeless dæk (uden slange) med en lappespray, hvis det ikke er alt for beskadiget. Lappesprayen indeholder et skum som fylder dækket.

Det gælder om at lokalisere hullet og fjerne den ansvarlige genstand, for så at fylde dækket gennem pumpningsventilen. Når man genoptager kørsel er det anbefalet at køre meget langsomt.

Reservehjul.

Hvis de midlertidige forsøg på reparation ikke er lykkedes, er det tid til at anvende reservehjulet. Husk derfor regelmæssigt at kontrollere dets dæktryk.

For at skifte dit hjul, begynd med at trække håndbremsen og sætte bilen i gear, således at den forbliver stillestående under arbejdet.

Løsn fælgbolte, løft bilen med donkraft og fortsæt boltløsning indtil hjulet er frit. Placer derefter reservehjulet og fastsæt atter møtrikkerne. Når først bilen er nede spænd da boltene en sidste gang.

Reservehjulet er ikke et dæk som de andre og du bør maksimalt køre 80 km/t ! Det må under ingen omstændigheder erstatte det punkterede dæk på lang sigt.

Hvordan sikrer man sig at dækket er godt repareret?

Med mindre man er veludstyret med et tubeless reparationskit og at man ved hvordan den anvendes, er det yderst vigtigt at køre til et værksted.

Visse værksteder vil benytte sig af lejligheden til at give dig en kæmpe regning.

Her angives hvordan dækket bør repareres :

  • Dækbeskadigelse bør kontrolleres.
  • Den indvendige dækmembran skal repareres.
  • Hullet, som skyldes den udvendige genstand, skal fyldes.

For at kontrollere dækbeskadigelse er det nødvendigt at afmontere dæk fra fælg, for således at kunne undersøge såvel den indvendige membran som den udvendige dækoverflade. Det hænder at et dæk som fra udvendig side synes at kunne repareres må kasseres.

En enkel prop er ikke nok til at sikre dækkets reparation, da intet garanterer for at luften ikke fortsat vil slippe ud. Det er heller ikke nok at blokkere luftudslip med lim da fugtigheden kan trænge ind og forskynde rust af de metaliske dele.

For at udføre en korrekt reparation, skal den indvendige membran rengøres og støv og grus fjernes. Dernæst skal den lappes og smøres med en speciel væske, da den gummibestanddel som sikrer dækkets lufttæthed har brug for særlig behandling for fortsat at garantere bedst mulig ydeevne.

Runflat teknologi

Det er oprindeligt dæk som blev udviklet af Michelin (PAX) og idag fremstilles de af alle de store fabrikanter. De har en forstærket dækside, som gør at de kan holde til bilens vægt, selv i tilfælde af punktering, takket være de ekstremt stive dæksider. Hvis man punkterer er det muligt at fortsætte kørsel ved nedsat hastighed (80 km/t) til det nærmeste værksted. runflatdæk har følgende afmærkning på dæksiden, afhængig af fabrikant : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT og BSR.

Undgå klassiske fælder ved udskiftning af dæk

Kan man udskifte runflatdæk med klassiske dæk?

Det er muligt men man skal sikre sig følgende :

  • Du må nødvendigvis have et anti-punkteringskit og et reservehjul.
  • Hvis dit køretøj er justeret til anvendelse af runflatdæk, risikerer anvendelsen af klassiske dæk at provokere en forkert balance (se vores artikel om de uaffjedrede masser som forklarer.).

Kan man udskifte klassiske dæk med runflatdæk?

Nej, af flere grunde :

  • Det kræver at man har en dæktrykmålings maskine på grund af de bærende dæksider.
  • runflatdæk som er tungere end på de klassiske dæk, hvilket kan indvirke på køretøjets opførsel, hvis det ikke er justeret korrekt.
  • runflatdæk skal monteres på en runflatfælg (til højre på billedet nedenfor) med mere markeret mønster, som gør at dækket ikke løsrives som en følge af tryktab.
Fælge

Kan man nøjes med udelukkende at udskifte det punkterede dæk?

På samme hjulaksel er det nødvendigt at have samme slidniveau (5 mms forskel i mønsterdybden på de væsentligste dækriller) og samme dæk (samme profil og mål). For det meste vil du derfor være nødt til at udskifte begge dæk.

Hvad angår 4-hjulstrukket køretøjer, er det bedst at udskifte de 4 dæk, da udskiftningen af et enkelt dæk kan medvirke en ubalance i anti-hjulspind system eller stabilitetskontrol. Dette kan i særlige tilfælde medvirke til store beskadigelser af køretøjet.Du kan kun nøjes med at udskifte det punkterede dæk hvis de 3 andre er nye eller så godt som nye.

Fortsæt med at browse uden at acceptere >
Om cookies og andre trackere
Daekleader.dk (AD TYRES) og dennes partnere (Google, Hotjar, Microsoft) bruger cookies og andre trackere (webstorage) for at sikre, at webstedet fungerer korrekt, lette din navigation, udføre statistiske målinger og tilpasse dennes annoncekampagner. Cookies og andre trackere, der er gemt på din enhed, kan indeholde personlige data. Vi placerer ikke cookies eller andre trackere uden dit informerede samtykke, undtagen dem, der er nødvendige for driften af ​​webstedet. Vi gemmer dit valg i 6 måneder. Du kan når som helst trække dit samtykke tilbage ved at gå til siden med cookies og andre trackere. Du kan vælge at fortsætte med at browse uden at acceptere deponering af cookies eller andre trackere. Afvisning forhindrer ikke adgang til tjenesterne AD TYRES. For mere information, inviterer vi dig til at konsultere siden om cookies og andre trackere.
Personaliser cookies
LiveChat