Søgning efter dimension

Dækjustering, geometri og hjulafmåling

Med mindre man er en bilist med meget stort kendskab til mekanik og i besiddelse af det rigtige værktøj, må man ikke ændre på justering af geometrien. Til hvert køretøj svarer en optimal konfiguration af camber, caster og sporing eller toe som udelukkende mekanikkere er istand til at måle, da selv en tiendedel millimeter er vigtig.

Geometrien går ude på at kontrollere og justere de 4 hjuls hældning. Denne udmåling kan koste mellem 50 og 100 euros.

Selv om det kan lyde dyrt, kan en fejljustering have store konsekvenser på dækkets slidtage og medføre ekstra omkostninger samt et ubehageligt indtryk ved styring.

Før vi går ind på den mere tekniske side, er det vigtigt at stille sig visse spørgsmål omkring geometrien.

Er geometri en regelmæssig kontrol ligesom olieskift?

Nej, geometrien er en særskilt kontrol som kun behøver at finde sted hvis du bemærker en af de følgende faktorer :

  • Bilen trækker skævt til venstre eller højre ved ligeud kørsel.
  • Uregelmæssigt dækslid.
  • Styret er ikke i sin aksel.
  • Dækkene hviner uden synlig grund.

Skal jeg kontrollere geometrien hver gang jeg skifter dæk?

Generelt set er det ikke obligatorisk at fortage denne kontrol hvis du beholder de samme mål som før. Tilgengæld, hvis du ændrer mål, er det nødvendigt at få kontrolleret geometrien. Husk at de fleste værksteder under alle omstændigheder foretager den som et sikkerhedsmål.

Hvad går justeringen ud på?

Hjulafmåling er en kontrol og justering af følgende vinkler : camber, caster og toe (eller sporing).

Hver bil har sine meget nøjagtige mål, men visse amatører elsker at ændre på disse for at tilføje et personligt præg på bilens opførsel. Justeringen afmåles i millimeter og gøres ved hjælp af en speciel maskine: en geometribænk.


Camber vinkel

Den udregnes i grader. Ved let indadhældning er gradanvisningen negativ. Den er positiv ved udadhældning.

For en sportskører vil en negativ vinkel gøre det muligt at svinge mere aggressivt. Til gengæld mister han i vejgreb på ligeud strækninger, hvilket går ud over bremseevne og store accelereringer.

Caster vinkel

Ligeledes angivet i grader, angiver denne vinkel fjederbenets/styreboltens hældning, frem og tilbage fra det lodrette plan.

Den sikrer en stabil styring selv ved høje hastigheder og en god selvopretning efter sving. Normalt kan denne vinkel ikke ændres, men en ændring kan være nødvendig efter et uheld.



Toe vinkel (eller sporing)

Toevinkel er en åbningsvinkel svarende til om hjulene peger mod eller fra hinanden. Hvis de peger mod hinanden taler man om toe. Ellers, hvis de peger fra hinanden, taler man om åbningsvinkel.


For at sikre sig at der er en generel balance, er et køretøj med baghjulstræk ofte kendetegnet ved en hældning mod, mens de forhjulstrukket oftest kendetegnes ved en hældning fra.




Vi kan hermed konkludere at det er vigtigt at sikrer sig at vinklerne er rigtigt justeret.

Ligemeget om din bil er udstyret med ultramoderne dæk, med maksimum holdbarhed. En forkert justering på blot et par millimeter, vil kunne få bugt på selv de allerbedste og holdbare dæk.


LiveChat
Whatsapp Messenger