Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Batteri
Olie
Tilbehør
TPMS
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
Før det er for sent!
Der er 3 hovedårsager til at skifte dine bildæk:
Den første grund er lovmæssig:
Så snart dybden af dine dæk når 1,6 mm, og slidindikatoren er nået, har du ikke længere lov til at køre med dine dæk.
Du kan få en bøde og din bil kan blive inddraget.
Den anden grund er sikkerhedsmæssig:
Jo mere dine dæk slides ned, jo længere er din bremselængde på den vådt underlag, og jo mere sandsynligt er det, at du risikerer aquaplaning.
Det er derfor meget vigtigt at skifte dine dæk inden denne grænse.
Den tredje grund er teknisk:
I tilfælde af punktering, skal en ekspert absolut se tilstanden på dine dæk og placeringen af punkteringen.
Hvis punkteringen er sket på siden af dækket, eller der er tegn på marmorering i dækket, kan dit dæk ikke længere repareres og skal skiftes.
At have dæk der er i god stand, er en garanti for sikkerhed, og koster dig mindre end at forårsage en ulykke.
Husk: dækket er din eneste kontakt med jorden!
Kontrol af dit dæktryk mindst en gang hver anden måned er afgørende af flere årsager:
Dækkene taber naturligt et vist tryk.
De slangeløse dæk har, selvom de er næsten perfekt hermetiske, svage områder (ventiler, stykket mellem dæk og fælge).
Det er også muligt, at din kørestil (gentagne kantsten...) øger dette naturlige tab.
Dæk kan klare langsom punktering.
Du kørt over et stumt objekt, din ventil er blevet forringet hurtigere end forventet, du har mistet dine ventilhætter, en søm eller skrue har sat sig i slidbanen.
Så mange hændelser, der kræver den største opmærksomhed.
Temperaturændringer ændrer størrelsen af luftmolekylerne.
Så om vinteren vil dine dæk have brug for mere luft, fordi temperaturerne er koldere end om sommeren, når luftmolekylerne i dit dæk er udvidet.
Vi anbefaler, at du jævnligt selv tjekker trykket på en tankstation eller værksted, for at identificere en mulig svaghed på dine dæk så hurtigt som muligt og justere trykket i overensstemmelse hermed.
Flere faktorer bidrager til slid på dine dæk:
Alle disse faktorer lagt sammen, vil slide dine dæk mere eller mindre hurtigt på din bil. Dette slid vil, som du forstår, ændre sig over tid.
Mange bilister spørger sig selv: "Men hvor meget koster mine dæk?"
Uanset om dit dæk er sommer-, vinter- eller helårsdæk, er det meget svært at besvare, uden at have flere oplysninger.
Faktisk er der flere kriterier, der påvirker prisen på dine dæk:
Kort sagt, som du nu har forstået, så kan et dæk koste fra et par euros op til flere hundrede euro.
Det er bedre at købe dine dæk på vores hjemmeside for at sikre, at du er velinformeret og ikke spilder for meget tid på at besvare alle disse spørgsmål.
Snedkædernes rolle (selv inden de er obligatoriske) er at garantere sikkerhed selv under ekstreme sne- eller isforhold.
Takket være dine snekæder bevarer din bil kontrollen under alle forhold.
Kørsel om vinteren eller i bjergene bør ikke blive stresset.
Det er derfor vigtigt og uundværligt at være udstyret med snekæder, inden du tager afsted.
Loven er meget eksplicit: Udstyret er ikke obligatorisk, medmindre et skiltningen kræver det.
Du skal gemme dine snekæder i bagagerummet, fordi kæder er påkrævet i visse områder.
Du har lige købt en bil og vil ændre dækstørrelse eller fælgstørrelse.
Det er muligt under visse betingelser, her er hvordan man gør:
Så uanset hvad din første motivation er (give din bil et nyt udseende, finde vinterudstyr eller spare penge), bliver du ledsaget af DaekLeader for at finde de godkendte løsninger.
Pas altid på, at du ikke bare tager afsted med din bils aktuelle udstyr, men den størrelse dæk, der er godkendt af bilens fabrikant. Husk at respektere hastighedsindekset og belastningsgraden for dine originale dæk.
De originale dækmonteringer på din bil er de, somfabrikanten har valgt til at designe, udvikle og godkende køretøjet.
Enhver anden montering er således ikke original, men kan godkendes.
Det betyder, at størrelsen kan monteres på din bil uden fare eller risiko for føreren og passagererne.
Den originale ontering (eller originalt udstyr) er den størrelse, det fabrikat og den dækmodel, der blev monteret på din bil, da den blev nyleveret.
Det er ikke obligatorisk at opretholde den originale montering
Følgende markeringer giver dig mulighed for at få at vide, om et dæk er eller er blevet udviklet til den ene eller den anden bil (markeringen er angivet på dæksiderne og produktarkene):
Når du skifter dæk, skal du sørge for at montere de samme dæk på samme aksel for at undgå for at forhindre vibrationer eller ustabil vej-adfærd.
Til sportsvogne og køretøjer med høj ydeevne anbefales det at beholde dæksæt, der har disse specifikke oprindelige markeringer.
En dækventil i god stand er garanti for, at dine dæk holder det rette tryk.
Gennem årene og kilometrene nedbrydes din gummiventil.
Det er derfor meget vigtigt at skifte den, når du skifter dine dæk.
Metalventiler kan modstå flere års kørsel.
Når du skifter dæk, skal din montør stadig kontrollere at de er tætte.
Dækkets størrelse er angivet på siden af dækket.
Du finder alle de nyttige oplysninger, du har brug for, når du skal skifte dine dæk:
For eksempel svarer 225 / 45R17 94W til: