Søgning efter dimension

Køb offroad-motocrossdæk

Dækleader.dk har et meget stort udvalg af dæk i kategorien "offroad-motocrossdæk". Vi holder øje med vores konkurrenters priser, og vi tilpasser os systematisk efter den laveste pris, så du kan få glæde af de bedste priser.

Gratis levering allerede fra dit første køb af motorcykeldæk på vores side.

Hvilke dæk er de bedste offroad-motocrossdæk?

  • Pirelli Scorpion Rally STR
  • Pirelli Scorpion MX Extra X
  • Dunlop Geomax MX51 Medium Terrain
  • Maxxis M7320 Trialmaxx
  • Vee Rubber VRM140
  • Metzeler MCE 6 Days Extreme
  • Mitas C02
  • Pirelli MT21 Rallycross
  • Pirelli MT15 Mandrake
  • Mefo Sport Mfc 12 Stone Master
  • Mefo Sport Mfe 99 Explorer
  • Michelin Cross AC-10 Rear
  • Michelin Trial Competition X 11

De mest populære størrelser:

For at køre motocross eller trial sikkert og øge dine chancer for at vinde, er gode kvalitetsdæk en del af de uundværlige motorcykeltilbehør. Disse udstyr er afgørende for din tohjulets manøvredygtighed, da det er dem, der sikrer forbindelsen med jorden. For at hjælpe dig med at vælge dem rigtigt, har Daekleader.dk sammensat nogle praktiske tips og tricks, som du vil opdage i løbet af denne købsguide om motocross/trial dæk.

Hvordan genkender man motocross/trial dæk?

Nye dæk til motocross og trial er kendetegnet ved tilstedeværelsen af knopper på overfladen af deres slidbane. Det er disse gummiudstikkere, der gør det muligt for dem at klæbe godt til vejen, uanset hvor teknisk den er. For at skelne et motocross dæk fra et enduro dæk, skal du nøje kontrollere størrelsen på deres knopper. Dem på hjulene, der normalt bruges til motocross og trial, er større. Dog er det ikke usædvanligt at se motorcyklister udstyre deres motocross med enduro dæk. Disse giver især bedre greb i svingene.

Hvornår skal man skifte et motocross/trial dæk?

Selvom du har valgt de bedste dæk, og de har en god levetid, kan det blive nødvendigt at skifte dem i to situationer: når de er slidte og efter flere punkteringer.

Dine dæk er slidte

Generelt er levetiden for dæk, der bruges til motocross eller trial, 4 år. Men hvis du kører regelmæssigt, vil gummiene sandsynligvis blive slidt meget hurtigere.

Det første element, du skal tage højde for, når du vurderer slidniveauet på dine dæks mønster, er tilstanden af deres knopper. Hvis de er helt afrundede i enden, betyder det, at dine gummi er slidte. Ligeledes, når dine knopper er alvorligt beskadigede (eller begynder at rive sig løs en efter en), skal du tænke på at skifte dine dæk så hurtigt som muligt. At bruge dæk, hvis knopper er afrundede eller manglende, udsætter dig for mere eller mindre alvorlige risici afhængigt af terræntypen, du kører på, især i svingene. Uanset dæktypen, indebærer disse former for slid normalt tab af hjulgreb. Bremseklodserne kan ikke længere udføre deres rolle, og det forlænger bremselængden. Du vil også have sværere ved at kontrollere din motorcykel.

Farveændring og revner er også tegn, der indikerer, at et motocross/trial dæk er slidt og skal udskiftes. Disse tegn ses, når gummi er gammel eller når den har været efterladt i lang tid under dårlige forhold. Revner i mønsteret vises normalt ved basen af knopperne. Men de spreder sig gradvist til dækkets sider. Hvad angår farveændring, viser den sig ved en matning af dækkets sorte farve, der så bliver grå.

Alle dæk, der viser disse tegn, kan sprænge, hvis du fortsætter med at bruge dem intensivt.

Desuden, når du bemærker, at slidet på dine dæk er uregelmæssigt, dvs. at nogle dele er mere beskadigede end andre, skal du straks tænke på at skifte dem. Det handler om din sikkerhed! Det anbefales at skifte for- og bagdækket sammen for at få den bedste køreoplevelse.

Efter flere punkteringer

Da motocross og trial for det meste praktiseres på ujævnt terræn eller terræn med forhindringer, er punkteringer hyppige. Ofte, når en punktering er mindre på et godt dæk, er det muligt at tætne hullet og bruge det i noget tid endnu. Men efter flere punkteringer og dermed flere reparationer, er den bedste løsning for at undgå ubehagelige overraskelser simpelthen at skifte dine hjul. Dette gælder også, hvis du har motocross dæk, der fungerer med en slange.

I nogle tilfælde kan det endda være nødvendigt at skifte dæk efter en enkelt punktering (når åbningen er for stor, for eksempel).

Hvilke kriterier skal man tage i betragtning for at vælge sine motocross/trial dæk korrekt?

Det er afgørende at vælge dine motocross/trial dæk korrekt for at få gode præstationer på banen og for din sikkerhed.

Dækkenes dimensioner

Det er vigtigt, at de nye dæk, du vælger til din motorcykel, overholder de dimensioner, der anbefales af producenten. Brug af for store eller for små hjul frarådes kraftigt, da det kan have uønskede effekter på motorcyklens vejgreb. For at undgå problemer, vælg simpelthen dæk, der har de samme dimensioner som dine originale dæk (hvis det er første gang, du skifter hjul).

Du finder disse oplysninger på siden af dine gamle hjul. De er normalt præsenteret som følger: 140/80-18 70 M. Disse forskellige værdier repræsenterer henholdsvis:

  • Hjulets bredde i millimeter;
  • Forholdet mellem dækkets sidehøjde og dets bredde;
  • Dækkets diameter udtrykt i tommer;
  • Lastindekset efterfulgt af hastighedsindekset (her 70 M).

Hvis du af praktiske grunde beslutter at købe dæk med dimensioner, der er forskellige fra dine originale dæk, skal du alligevel sørge for ikke at afvige for meget. Undersøg det grundigt på forhånd for at finde ud af, i hvilket omfang ændringen af dimensionerne vil være mulig.

Den type terræn, du ofte kører på

For at du fuldt ud kan nyde hver af dine kommende motorcykelture, skal dine nye hjul nødvendigvis være tilpasset den type terræn, du oftest kører på. Hvis du bruger dæk, der ikke er tilpasset dit foretrukne terræn, vil de hurtigt blive slidte, og du vil være nødt til at skifte dem meget ofte.

Således, hvis du kører meget på tørt terræn, skal du vælge hårde gummi for at kunne køre uden problemer. Hvis du derimod oftest kører på våde veje, skal du vælge bløde gummi. Disse vil give dig et godt greb og god kontrol over din motorcykels opførsel.

Der findes også blandede dæk, hverken for bløde eller for hårde, der tilpasser sig meget godt til alle typer terræn. Du kan bruge dem, uanset dit færdighedsniveau.

Endelig er der også motocross dæk, der er specielt designet til at præstere i mudder. Hvis du ofte kører på mudderbaner, så er det disse hjul, du skal gå efter. De kan genkendes på mærkningen MS (eller M+S), som de har på siden.

Hvis du er i tvivl, skal du ikke tøve med at søge råd hos erfarne motorcyklister og racingentusiaster. Du kan også kontakte os for at få mere at vide.

Godkendelse

Motocross og trial er off-road discipliner, der ikke praktiseres på veje åbne for trafik. Men hvis du af en eller anden grund ønsker at køre din tohjuler på disse veje, skal du vælge FIM-godkendt udstyr. Dette mærke findes ofte på siden af et enduro dæk.

Hvis du ikke har FIM-godkendelse, kan du vælge dæk, der har et DOT-nummer. De er også tilladt på veje åbne for trafik.

Hvordan monterer man sine motocross/trial dæk?

Der er ingen grund til bekymring for montering af denne type dæk fra store mærker købt hos Daekleader.dk. Ud over salg af dæk, tilbyder vi vores netværk af professionelle partnere for at hjælpe dig. Mere end 700 garager står til din tjeneste over hele Danmark. Du skal bare vælge den professionelle, der er tættest på dig, så han kan tage sig af modtagelsen af din ordre, monteringen af dækkene med den rigtige lufttryk og balanceringen. Denne service tilbydes til de bedste priser.

Hvad skal man huske? For at vælge dæk, der er egnet til motocross eller trial, er det vigtigt, at du tager hensyn til visse elementer, såsom dimensionerne på dine originale hjul og den type terræn, du ofte kører på. Det er også vigtigt at kontrollere, om der er en godkendelse, hvis du lejlighedsvis ønsker at køre på veje åbne for trafik. Hos Daekleader.dk, kan du vælge fra katalogerne fra en anerkendt producent som Pirelli. Pirelli Scorpion Rally STR og Pirelli Scorpion MX Extra X modellerne er perfekte eksempler. Bestil også efter behov et Dunlop dæk (som Dunlop Geomax MX51 Medium Terrain), et Michelin dæk eller et Maxxis dæk.

LiveChat
Whatsapp Messenger