De forskellige typer alufælge

Hvis du ønsker at udskifte dine fælge, enten fordi de er beskadiget eller for at give din bil et nyt look, er der flere spørgsmål at stille :

Hvilke fælgtyper findes der ?

Fælge er et produkt hvis estetiske skønhed kan være forbløffende, men hvis egenskaber ofte er ukendte af den almindelige bilist. Allerede når det kommer til deres sammensætning : i dagligdags sprog taler man om fælg som en eneste ting. Men de kan være fremstillet i en del monoblok fælge (de fleste), eller i flere dele adskillelige fælge : den centrale del, fælgstjernen og fælgbanen.

Den adskillelige fælg består af to eller tre enheder, som svejses sammen for at danne den samlede fælg.


De fabrikeres ved hjælp af forskellige fremstillingsmetoder. Den centrale del kan enten være smedet eller støbt. Ofte er fælgstjernen på de adskillelige fælge, lavet ud fra en aluminiumsplade, men det kan også være magnesium.

Denne type gør at man kan skabe skræddersyede fælge, til forskellige anvendelser. Oprindeligt var den type fælge udviklet til væddeløbsbiler, men langsomt begyndte man at se dem hos tuningsamatører.

De adskillelige fælge findes udelukkende i topkvalitets kategorien. De gør det muligt at opnå en mere fleksibel tilpasning og passer til køretøj med særlige mål, eller ganske enkelt til tuning. I tilfælde af uheld, er det muligt kun at udskifte den beskadigede del af fælgen.

Hvilke fremstillings processer findes der?

Til monoblokfælge

Støbning af fælge foregår ved at man hælder flydende aluminium i en speciel støbeform. Flere metoder anvendes. Det ser umidbart meget enkelt ud men det er det ikke, en topkvalitets fælg er et reelt mesterværk.

Tyngdekraftstøbning

Tyngdekraftstøbning er den enkleste måde at støbe på. Man anvender ganske simpelt tyngdekraften til at fylde formen.

Denne form for støbning er især fordelagtig fordi den er billig. Det er ligeledes en glimrende metode når design er vigtigere end vægt.

Da processen først og fremmest hviler på tyngdekraftprincippet, er aluminium vægtfyldet ikke lige så stort som ved andre fremstillingsmetoder.

Som regel har disse fælge brug for en højere masse for at kunne opfylde resistens krav.

Lavtryksstøbning

Lavtryksstøbning anvender lavtryk for hurtigst muligt at sprøjte aluminium i støbeformen, hurtigere end ved tyngdekraftstøbning. De mekaniske egenskaber er forbedret takket være et større vægtfylde.

Denne proces koster lidt mere end tyngdekraftstøbning. Men det er ikke desto mindre referenceprocessen inden for legeringsfælge.

Visse fabrikanter anvender højere tryk for at reducere fælgvægt og forbedre struktur, men det er en dyrere proces.

Den lavtrykstøbte fælg udgør det mest almindelige valg på udskiftningsmarkedet, takket være en god balance mellem vægt og resistens.

Shear spinning teknologi.

Denne banebrydende metode starter med lavtryksstøbning. Dernæst, opnår man ved hjælp af en speciel maskine en rotation (spinning) af basisstøbningen, samt en opvarmning af den udvendige del af støbningen, mens ledeblokke trykker på fælgestjernen og strækker den på langs som en pottermager gør.

Kombinationen af varme, tryk og rotation gør det muligt at opnå en resistens som svarer til den man opnår ved smedning af fælgen og til en betydelig lavere omkostning.

O.Z har anvendt denne teknologi til fremstilling af Formule 1 fælge i adskillige år.

Udskiftningsfælgen Formule HLT (High Light technology) er et af de mest kendte eksempler på fælge som er fremstillet ved hjælp af denne metode.

HLT teknologi er en teknologi som udelukkende anvendes af O.Z. som holder den hemmelig.

Det der er sikkert er at alle fælgfabrikanter bestræber sig på at nærme sig samme kvalitet som ved en smedet fælg, men uden de ekstremt høje omkostninger.

Smedet fælge

Det er topkvalitets fælge.

Smednings metoden går ud på at forme en fælg ved meget højt tryk ud fra en aluminiumsblok.

Det færdige produkt er så vægtfyldigt og holdbart at en smedet fælg er meget let.

Dette forklares ved den fiberegenskab der opnås ved at forvrænge materialet og ændre metalkrystallernes retning, hvilket forstærker det færdige produkt.

Værktøjs- , maskin- og udviklingsomkostninger gør denne fælgtype til et luksusprodukt.

Adskillelige fælge

Som førhen forklaret, er fabrikations metoderne de samme som til fremstilling af monoblok fælge, blot med den detalje at hver del fremstilles separat.

Dette giver et stort antal af mulige kombinationer hvad angår processer og materialer. Man kan for eksempel have en fælg hvor den centrale del er af støbt magnesium, kombineret med en smedet aluminiums fælgstjerne...


LiveChat
Whatsapp Messenger