Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Batteri
Olie
Tilbehør
TPMS
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
Har fælgvægt og cockpitvægt den samme indvirkning på bilens ydeevne? Med andre ord, kan man sammenligne en vægt forøgelse på 5 kg på bilhjul, med en vægt forøgelse på 5 kg på cockpitet? Nej for hjulet (fælge og dæk) er en uaffjedret masse som er underlagt 2 kræfter :
En uaffjedret masse er et element af bilen som følger vejbevægelserne. Opnå 1 kg af uaffjedret masse svarer til flere kilos affjedret masse.
For at optimere ydeevne om sommeren, er det yderst vigtigt at formindske den uaffjedrede masse på bilen, for at forbedre acceleration, bremseevne, kørselstabilitet og komfort, samt mindske brændstofforbrug.
For at optimere ydeevne om vinteren, er det vigtige at ligge godt på vejen. Det er bedst at have tunge hjul som forbedrer vejgreb og kørselstabilitet, da kontaktkraften mellem hjul og vejoverflade således er større. Det er derfor mange anvender stålfælge om vinteren, ofte tungere, og alufælge om sommeren.
Jo tungere dækket er, jo større en kraft skal der til for at sætte det i bevægelse eller for at bremse denne bevægelse.
Et tungere dæk kræver flere kraftpar, hvilket reducerer acceleration. Omvendt vil et let hjul muliggøre en bedre acceleration.
Det er nemmere at stoppe et hjul på 1kg i bevægelse, end et hjul på 100kg da det udvikler mindre inerti. Jo tungere hjulet er, jo mindre effektiv er opbremsningen.
Din bils forbrug afhænger til dels af den energi din motor skal anvende for at accelerere.
Som vi så ovenfor, gør et let hjul det muligt at anvende mindre energi på acceleration.
Der kræves således mindre af motoren med lette hjul, ved samme acceleration, hvilket medfører et mindre brændstofforbrug.
Fælgvægt er ikke den eneste måde at øge bilens ydeevne.