Søgning efter dimension

Køb autocamperdæk

Autocamperdæk er mærket med "CP" på siderne. De er specielt udviklede til at modstå stor belastning og holde længere end almindelige dæk.

Sørg for at køre med det rigtige dæktryk. Hvis du sænker dæktrykket, reducerer du også den belastning, som dækkene kan bære. På tunge køretøjer som autocampere kan dette føre til uoprettelige skader på slidbanen.

Er det nødvendigt at overpumpe autocamperens bagdæk?

CP-dæk kan overpumpes med 0,75 bar på din autocampers bagaksel. Hvis der ikke er anført andet i manualen fra producenten, kan du sætte trykket til 4,75 bar foran og 5,5 bar bagerst. På denne måde bliver dine CP-dæks slidbane ikke deformeret, eftersom de er udviklede til at kunne understøtte høje tryk.

Hvilke dæk skal du købe til din autocamper?

  • Michelin XC Camping
  • Michelin Agilis Camping
  • Michelin Agilis Alpin
  • Pirelli Camper L6
  • Pirelli Chrono Camper
  • Pirelli Carrier Camper
  • Continental VancoCamper

De mest populære størrelser:

Det vigtigste for alle autocamp-bilister er, at de kan køre ud i det blå mod eventyret under deres ferier, da de elsker at rejse og opleve nye smukke områder. Så for ikke at risikere at befinde sig i vejkanten, ventende på Falck, er det vigtigt, at tjekke sine dæks tilstand før afrejse. Det, at man har udstyret sig med de bedste mulige dæk, som er i god stand, er det vigtigste middel til at rejse med ro i sindet. I denne guide, der tilbydes af Daekleader.dk, finder du nyttige tip til at vælge de rigtige dæk til din autocamper og få mest muligt ud af din investering i lang tid.

Hvorfor ikke anvende almindelige standarddæk til en autocamper?

En autocamper er tungere end en almindelige bil. Dette alsidige transportmiddel er også udstyret til at være et mobilt hjem med køkken, badeværelse og toilet... Det er derfor nødvendigt, at den har nogle dæk, der kan klare de tunge belastninger.

Af denne årsag, har producenterne udviklet et dæk, der er mere holdbart og modstandsdygtigt. En autocamper klassificeres som et nyttekøretøj og er som standard udstyret med dæk, der bærer C-mærket. Det er et dæk, der er godkendt og anbefales til nyttekøretøjer og varevogne. Autocampere er dog meget mere belastet end andre nyttekøretøjer. Derfor er det fornuftigt at vælge forstærkede dæk, der bærer mærket CP.

Dæk til autocampere, som bærer mærket CP, tilpasser sig meget bedre dette feriekøretøj og de strabadser, den bliver udsat for. En autocamper kan veje helt op til 3,5 tons, De tåler ikke kun højere tryk (op til 5,5 bar), men de betyder også, at lange rejser kan gennemføres uden problemer. De er derfor det ideelle valg.

Hvordan vælger man dækkene til sin autocamper?

Dæk til autocampere findes i mange variationer: størrelser, hastigheds- og belastningsindeks, mærker… Der er derfor ikke tilfældigt, hvilken model man vælger. Her er nogle gode råd til, hvordan du får valgt lige præcis den model, der egner sig bedst til din autocamper.

Mål på dæk til autocamperen.

For ikke at købe dæk, der er for små eller for store til dit køretøj, kan du kigge på siden af dine dæk, hvor størrelsen er angivet. Det kan fx se således ud: 195/65 R15 91V (blot et eksempel).

Tallet 195 angiver dækkets bredde i mm. Tallet 65 er dækkets højde udtrykt i procent i forhold til bredden. Bogstavet R angiver, at dæktypen er radial. Så det er en god ide, at kigge på denne betegnelse og bestille en model, der har de samme dimensioner.

Indeks for belastning og hastighed

Autocampere findes i flere størrelser. Så mens nogle af dem kan veje helt op til 3,5 tons, er der mange andre, som vejer langt mindre. Dæk som ikke er egnet til at klare belastningen, kan eksplodere imens du kører og betyde livsfare. For at undgå dette, er det vigtigt at tage det anbefalede belastningsindeks fra fabrikanten til efterretning.

Belastningsindekset er den vægt (i kg), som et dæk kan klare. Det er også vigtigt at respektere hastighedsindekset. Dette indeks angiver den maksimale hastighed, man kan køre med og samtidig bibeholde gode køreforhold.

Hvor kan man finde de to indekser? Vi tager igen ovenstående eksempel til hjælp. Det tal, der står før bogstavet V (91), angiver belastningen. Indeks 91 betyder, at dækket ikke kan tåle mere end 615 kilos belastning.

Hvad angår hastighedsindekset, angives dette med et eller flere bogstaver (her V, hvilket betyder, at hastigheden ikke bør overstige 240 km/h). For yderligere detaljer om de to indekser, kan du læse mere i vores guide omkring hastighedsindekser.

Forær dig selv vinterdæk

Vinteren og de medfølgende ulemper er uundgåelige. Hvis du skal ud at køre med din autocamper i vinterhalvåret, skal du udstyre den med vinterdæk. Denne specielle dækkategori er nem at genkende, da den er markeret med 3PMSF (et snefnug med tre bjergtoppe – sneflokkesymbolet) på siden.

Vinterdæk er fremstillet, så de kan modstå vinderes strabadser og hårde vejrforhold. De garanterer den allerstørste køresikkerhed, og du undgår at køre i grøften eller glide henad vejbanen. Det er ikke obligatorisk at anvende 3PMFS-dæk i Danmark. Men det er lovpligtigt i nogle europæiske lande, fx Tyskland, i vintersæsonen, hvor vejene er dækket af sne og/eller is.

Helårsdæk er et godt kompromis til hele året.

Hvis du kører hele året rundt, er helårsdæk den mest praktiske løsning for dig. De er alsidige og tilpasser sig optimalt vejforholdene/asfalten om sommeren samt mere svært tilgængelige vejforhold. Disse dæk er også modstandsdygtige overfor kulde, hvor de giver gode køreforhold. Helårsdæk er dog ikke beregnet til at kunne modstå vinterens ekstreme strabadser. De har ikke den samme ydeevne som et vinterdæk om vinteren, og det samme gør sig gældende om sommeren, hvis man sammenligner med et standarddæk til autocampere. Men hvis man ikke køre i bjerge eller på tilsneede veje i de kolde måneder, så er det et godt kompromis.

Hvornår skal du skifte dækkene på din autocamper?

Det er nærmest umuligt at være kategorisk omkring dækkenes levetid på en autocamper. Der skal tages flere parametre i betragtning, især hyppigheden af ​​brug, de anvendte ruter, vedligeholdelse osv.

Følgende skal tages i betragtning:

  • Gummiets tilstand – hvis det er tørt eller fuldstændig gråt, er det ikke længere anvendeligt.
  • Dækkets slitage – slidindikatoren er nået.
  • Dækkets fabrikationsdato – almindeligt slid og ydeevne falder drastisk med tiden ...

For at lære, hvordan man læser dækket fabrikationsdato, kan du se vores artikel om dækkenes DOT.

Derudover angiver loven, at man skal skifte dæk, når deres slidbanedybde er 1,6 mm. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt slidbanedybden er nået, kan du kontakte en professionel og få råd.

Hvordan forlænger man dækkenes levetid på autocamperen?

Det vurderes, at en autocamper i gennemsnit anvendes 17 gange om året. På trods af dette har mange ejere af autocampere tendens til at forsømme køretøjets vedligeholdelse. Selvom vedligeholdelse er nødvendig for at forlænge køretøjets levetid. Hvad kan man gøre for at forhindre for tidligt slid af autocamperens dæk samt forlænge deres levetid? Man skal:

  • Kontrollerer dæktrykket regelmæssigt for at forhindre, at dette hverken er for højt eller for lavt under kørsel.
  • Tjek altid, at belastningen af køretøjet er ligeligt fordelt, inden du begynder at køre ...

Man kan også anvende tricket med bytte om på for- og baghjul. Da forhjulene både udføre køre- og styrefunktioner, slides de generelt hurtigere. Så hvis man skifter dem ud med baghjulene for hver 10.000 km, kan dette øge deres levertid betragteligt. Husk altid, at respektere belastningsindekset.

LiveChat
Whatsapp Messenger