Forestil dig, at du kører, og pludselig mærker du en underlig fornemmelse, et tab af stabilitet eller en usædvanlig lyd: det er en punktering. Runflat-dæk giver dig mulighed for at fortsætte med at køre uden stress eller afbrydelse, selv i tilfælde af en punktering.
Hvad er et Run Flat-dæk?
Runflat-dæk er designet til at forblive funktionelle selv efter en punktering. De tillader kørsel med en maksimal hastighed på 80 km/t i cirka 80 kilometer. Denne type dæk, udstyret med forstærkede sidevægge, bærer og styrer køretøjet trods tab af tryk.
Runflat-dæk er blevet perfektioneret i løbet af de sidste årtier og er nu tilgængelige for en bred vifte af køretøjer. Mange bilproducenter udstyrer deres nye modeller med disse dæk for at maksimere sikkerhed og komfort. Der er ikke behov for et reservehjul med Runflat-dæk.
Afhængigt af producenterne er betegnelsen "run flat" forskellig: ZP hos Michelin, RFT og EXT hos Bridgestone, HRS hos Hankook, DSST hos Dunlop, SSR hos Continental… På vores hjemmeside kan du finde runflat-dæk ved at vælge muligheden "RUN FLAT" under din søgning.
Hvorfor vælge Runflat-dæk?
En af de største fordele ved Runflat-dæk er den sikkerhed, de giver. I tilfælde af tryktab er risikoen for tab af kontrol over køretøjet markant reduceret, da dækket er i stand til at bevare sin form og dermed opretholde en korrekt vejgreb. Desuden eliminerer det ubehaget og nogle gange faren ved at skifte dæk ved vejkanten.
Husk, at selvom Runflat-dæk giver dig mulighed for at fortsætte med at køre en vis afstand efter en punktering, er de ikke uforgængelige. De skal repareres eller udskiftes så hurtigt som muligt.
Hvordan genkender man et Runflat-dæk?
Producenter af Runflat-dæk har vedtaget specifikke mærkningsmetoder, der gør det muligt at identificere disse dæk med et enkelt blik. På siden af hvert Runflat-dæk finder du en række specifikke bogstaver eller symboler. For eksempel kan du se angivelserne "Run Flat" eller "RF", som de fleste producenter påfører deres sidevægge.
Nogle producenter vælger at bruge personlige mærkninger for deres Runflat-dæk for at skille sig ud. Derfor findes der forskellige betegnelser. Her er nogle af dem:
- ZP (Zero Pressure) hos Michelin
- SSR (Self Supporting Runflat) hos Continental
- EMT (Extended Mobility Tire) eller ROF (RunOnFlat) hos Goodyear
- DSST (Dunlop Self-supporting Technology) hos Dunlop
- HRS (Hankook Runflat System) hos Hankook
- MOE (Mercedes RunOnFlat Extended) hos Mercedes
- RFT (Run-Flat Tire) hos Bridgestone/Firestone
Hvilke Run Flat-dæk skal man købe?
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
De mest efterspurgte dimensioner af runflat-dæk:
Hvordan ved man, om en fælg er kompatibel med Runflat?
Første tegn, hvis dit køretøj var udstyret med Runflat-dæk ved køb, er det næsten sikkert, at dine fælge allerede er kompatible. Ellers er den bedste løsning at konsultere producentens specifikationer.
Runflat-dæk kræver specielt designede fælge (profil H2 (Hump 2)), der kan understøtte dækkets forstærkede struktur og lade dem fungere korrekt i tilfælde af en punktering.
Profilen H2 er særligt velegnet til Runflat-dæk, da den forhindrer dækket i at løsne sig fra fælgen, når trykket er lavt, hvilket giver ekstra sikkerhed.
Dette gør det muligt for førere at fortsætte med at køre en vis afstand (normalt mellem 50 og 80 km) med reduceret hastighed for at nå et sikkert sted eller et værksted.
Montering af Runflat-dæk på ikke-tilpassede fælge kan udgøre betydelige risici. I tilfælde af tryktab kan dækket løsne sig fra fælgen og føre til tab af kontrol over køretøjet.
Hvilket tryk skal Runflat-dæk have?
Det anbefalede tryk for Runflat-dæk er specificeret af køretøjsproducenten og er generelt det samme som det, der anbefales for standarddæk.
Det anbefales at kontrollere dine dæks tryk regelmæssigt. Underoppustede dæk kan påvirke køretøjets håndtering og øge brændstofforbruget, mens overoppustede dæk kan kompromittere vejgrebet.
De fleste køretøjer udstyret med Runflat-dæk har et trykovervågningssystem. TPMS (Tire Pressure Monitoring System) advarer dig, når trykket i et dæk er markant lavt, hvilket er særligt nyttigt for Runflat-dæk, der måske ikke viser tydelige tegn på tryktab.
Udover trykket skal du regelmæssigt inspicere dine Runflat-dæk for at opdage tegn på ujævn slid, skader eller perforeringer.
FAQ om Run Flat-dæk:
Er Runflat-dæk reparerbare?
Hvis punkteringen er lille og placeret på slidbanen, kan en reparation overvejes. Men hvis sidevæggene er blevet beskadiget, skal dækket udskiftes.
Er Run Flat-dæk støjende?
Nej, Runflat-dæk larmer ikke mere end almindelige dæk.
Forbruger Runflat-dæk mere brændstof?
Nej, Runflat-dæk har ingen indflydelse på brændstofforbruget sammenlignet med almindelige dæk.
Er Runflat-dæk mindre komfortable?
Runflat-dæk har stivere sidevægge, hvilket kan gøre kørslen mere fast sammenlignet med standarddæk. Komforttabet er dog teoretisk, da det i virkelige forhold næsten er umuligt at mærke forskellen.
Er Runflat-dæk sværere at montere?
Ja, ikke alle vores partner-monteringscentre er udstyret til at montere Runflat-dæk. Dækkets sidevæg er forstærket, hvilket medfører ekstra belastning for monteringsmaskinerne. Du skal besøge et tilpasset partnercenter. Vi angiver dette tydeligt på siderne dedikeret til monteringsstationer.
Er Runflat-dæk tungere?
Ja, de vejer mellem 10% og 15% mere end et almindeligt dæk.
Er Runflat-dæk dyrere?
Deres købspris er generelt 20 til 25 % højere end for konventionelle modeller. Deres montering er også dyrere.
Kan jeg erstatte mine Runflat-dæk med "almindelige" dæk?
Ja, det er muligt at foretage denne udskiftning. Bemærk, at du skal have en punkteringsbeskyttelsesanordning.
Kan man blande Runflat-dæk og standarddæk på samme køretøj?
Det er forbudt at blande Runflat-dæk med standarddæk.