Klik hér for at starte en søgning

Køb Run Flat-dæk online

Takket være Run Flat-dæk kan du køre med sindsro. Run Flat-teknologien giver dig mulighed for at køre 80 km med en punktering ved en hastighed på 80 km/t. Kun de biler, som er godkendt til Run Flat, kan udstyres med denne type dæk. Alt efter producenten betegnes Run Flat på forskellige måder: ZP hos Michelin, RFT og EXT hos Bridgestone, HRS hos Hankook, DSST hos Dunlop og SSR hos Continental. Du kan søge på vores side ved at markere boksen "RUN FLAT". Denne type dæk har forstærkede sider sammenlignet med et almindeligt dæk. Dette betyder, at det er muligt at fortsætte kørslen på trods af et helt eller delvist tab af dæktryk.

Inden for alle aktivitetssektorer er der sket ekstraordinære innovationer i de senere år. Bilverdenen følger trop i ​​denne udvikling. Efter punkteringssprayen er tendensen nu punkteringsfri dæk. Ja, der findes punkteringsfri dæk, som kan kører flere kilometer selv efter, at de er punkteret. Men er det ikke blot et sælgerargument? Hvordan genkender man disse dæk? Hvad er de vigtigste kriterier, man skal tage højde for, for at vælge den rigtige dæktype? Daekleader.dk informerer dig om alt angående dæk, som kan ændre dine kørevaner radikalt.

Punkteringsfri dæk, når de bliver udsat for en punktering

Dækkene har flere navne: runflat dæk (eller run-flat eller runflat), dæk, som kan køre flade, MOE-dæk, dæk med forstærket sidevæg... For at man kan køre med dem trods en punktering, er de udstyret med en membran og forstærkede sidevægge til understøttelse af køretøjets vægt uden lufttryk. Membranen i kanten af dækket falder ikke af, selvom dækket er punkteret.

Der er en generel forvirring omkring punkteringsfri dæk, da de faktisk godt kan punktere.

Fordelene ved punkteringsfri dæk

En af årsagerne, til at bilister vælger punkteringsfri dæk med forstærkede sider, er først og fremmest den forhøjede sikkerhed, som de yder under kørslen. Når man kører med punkteringsfri dæk, har man fuld kontrol over bilen, selv når der opstår et pludseligt tryktab. Med et punkteringsfrit dæk kan man uden problemer kører 80 km med en maksimal hastighed på 80 km/h. Hvilket er rigeligt til at finde det nærmeste værksted, hvor man kan få dækket skiftet. Det er altid bedre at få skifte dæk på et værksted, fremfor at stå alene i vejkanten et eller andet sted, langt fra alt.

En anden fordel med punkterfri dæk er, at man ikke er nødt til at have et reservehjul eller en punkteringsspray.

Ulemperne ved denne dæktype

Den første ting er prisen. Prisen for punkterfri dæk ligger generelt 20-25 % over prisen for almindelinge dæk. Derudover er de dyrere at få monteret, da ikke alle værksteder har det nødvendige udstyr, der kræves for at kunne montere dækkene.

De punkterfri dæk kan ikke repareres. Når de en gang er punkteret, frarådes det stærkt at anvende dem igen. Man er altså nødt til at købe nye dæk. Hvis du ønsker yderligere oplysninger om punkterfri dæk, kan du se i vores guide.

Endelig laver punkterfri dæk mere støj og giver en hårdere kørsel på vejen, på grund af deres forstærkede (stive) sider.

Hvordan kengender man punkterfri dæk?

Man kan identificere dem via betegnelsen "Run Flat", "RFT" (hvilket betyder Run Flat Type) og R/F, hvor sidstnævnte er den betegnelse, de fleste fabrikanter sætter på siden.

Nogle fabrikanter vælger deres helt egen betegnelse for punkterfri dæk, så de er let genkendelige. Hvilket er grunden til, at der findes forskellige betegnelser. Her er nogle af dem:

  • Run On Flat – Dunlop og Goodyear
  • ZP (Zero Pressure) – Michelin
  • SSR eller Self Supporting Runflat – Continental
  • EMT eller Extended Mobility Tire – Goodyear
  • MOE eller Mercedes RunOnFlat Extended – Mercedes
  • DSST (Dunlop Self-supporting Technology) …

Derudover kan der endvidere stå andre betegnelser, såsom SST (Self Supporting Tyre), Euforia (hos Pirelli), EXT, MOE (Mercedes), hvor det ligeledes betyder, at det er punkterfri dæk.

Hvordan skal man vælge sine punkterfri dæk?

Man vælger ikke tilfældigt sine standarddæk. Og man bør vælge med endnu større omhu, hvis man overvejer en model med en særlig teknologi. Her kan størrelsen, belastnings- og hastighedsindekset samt dine generelle kørevaner guide dig.

Fabrikantens anbefalede størrelse

Hver enkelt model har sin egen karakteristik, som står angivet på siden. Det er blandt andet højden, bredden og diameteren. Disse tekniske egenskaber skal absolut være de samme for de nye dæk som de originale dæk.

Ved du, hvordan du finder disse oplysninger? Kig på betegnelsen på dine nuværende dæk. Her finder du en serie af bogstaver af tal, som fx kan se således ud: 205/55R16 91V. I dette eksempel er 205 dækkets bredde i mm, 55 er højden udtrykt i procent i forhold til bredden og 16 er fælgens størrelse angivet i tommer.

Dækkets maksimale hastighed og belastning

Belastnings- og hastighedsindekset angiver den maksimale belastning og hastighed, som dækket kan klare.

Det er vigtigt at respektere disse to parametre af hensyn til din egen sikkerhed. Hvis man vælger punkterfri dæk med for lavt belastnings- eller hastighedsindeks, øger det risikoen for at dækket brister og for ulykker (på grund af reduceret kørekomfort). Derudover kan du risikere at få en bøde, hvis dit køretøj ikke er udstyret med de korrekte dæk i henhold til indekset for belastning og hastighed.

Disse informationer står ligeledes på siden af køretøjets originaldæk. Med henvisning til vores tidligere eksempel, står de angivet med henholdsvis tallet 91 (dvs. 615 kg) og bogstavet V (dvs. 240 km/h).

Vælg dæk, der giver et godt vejgreb.

Dæk reagerer forskelligt, alt efter hvilket underlag de kører på: tør, fugtigt, snedækket, glat eller iset. Sommerdæk og helårsdæk egner sig bedst til tørre veje.

Når temperaturen falder, bliver det vejgreb som et traditionelt dæk kan yde oftest utilstrækkeligt. Men heldigvis findes der punkterfri dæk, som er fremstillet specielt til våde og snedækkede veje. Det drejer sig om vinterdæk, som er lette at genkende takket være betegnelsen M+S (Mudder og Sne) samt 3PMSF (sneflokkesymbolet). De har en særlig struktur, der gør, at de hurtigt kan evakuere vand og dermed perfekt tilpasse sig vinterens køreforhold. Takket være deres specifikke lameller, kan de køre på sneglatte og isede veje uden at glide.

Her er vores udvalg af punkterfri dæk

Der findes masser af punkterfri dæk på markedet. For at gøre det nemmere for dig at vælge, har eksperterne hos Daekleader.dk udvalgt nogle referencemodeller til dig i vores katalog. Du kan se et forslag øverst på denne side. For yderligere resultater, skal du angive din dækstørrelse øverst på siden. Husk at krydse af i punkterfri.

FAQ

Under FAQ (ofte stillede spørgsmål) i vores fyldesgørende guide over punkterfri dæk, har vi udvalgt visse spørgsmål, som bilister ofte stiller.

Hvordan ved jeg, om jeg kan montere punkterfri dæk på min bil?

Ikke alle køretøjer har plads til et dæk med understøttede sidevægge. Det er udelukkende biler, som er fremstillet og leveret med denne dæktype, som kan anvende dem. De er udstyret med en TPMS eller SSPP (kontrolsystem af tryk) Hvorpå tab af dæktryk omgående konstateres.

Kan jeg skifte punkterfri dæk ud med almindelige dæk og omvendt?

Ja, det kan man godt. OBS! Husk at have en løsning i tilfælde af punktering.

Kan jeg montere to almindelige dæk foran og to punkterfri dæk bag til?

Det er forbudt at blande disse to dæktyper.