Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Batteri
Olie
Tilbehør
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
Når temperaturen ligger under 7 °C, har vinterdæk en bedre ydeevne end sommerdæk.
Gummiet på vinterdæk er særligt udviklet til at kunne modstå frost og giver et fremragende vejgreb og stabilitet under de hårdeste klimabetingelser som isslag, sne og andre dårlige vejrforhold. Når temperaturen ligger mellem +7 °C og -40 °C, bliver dækslidbanen ikke hård, og du kan fortsætte med at køre helt sikkert.
Udover den særlige gummitype er slidbanerillerne dybere, og dækket har ekstra lameller, så der opnås optimal ydeevne under 7 °C:
Mærkningen 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) er den eneste godkendelse, som garanterer dine vinterdæks ydeevne, og som giver dig mulighed for at køre i overensstemmelse med lovgivningen, når denne pålægger brugen af vinterdæk i en given periode.
Mærkningen M+S betyder "mud" og "snow" (mudder og sne), hvilket betyder, at dine dæk kan køre under vanskelige klimatiske betingelser, men ikke er certificerede som vinterdæk.
Alle 3PMSF-dæk har mærkningen M+S.
Ja. Du kan reducere den dimensionerede hastighed med et bogstav i forhold til sommerdæk. Hvis eksempelvis dine sommerdæk har målene 205/55 R16 91V, kan du anvende vinterdæk med målene 205/55 R16 91H.
Men derimod kan du ikke ændre belastningsværdien.
Størsteparten af producenterne producerer vinterdæk, og herunder finder du en liste over de mest populære profiler:
For at køre i sikkerhed på snebelagte veje, tilbyder DækLeader dig et bredt udvalg af snekæder til discountpris.
Se kæderneFor din komfort og sikkerhed tilbyder DækLeader dig sæt med vinterdæk + fælge til kraftigt nedsatte priser.
Skab et sætFra en temperatur på under 7°C er det yderst vigtigt at udstyre din bil med snedæk som er meget sikrere og har en større ydeevne på sne.
Når den første sne falder, bliver vejene hvide og forandre sig til en ren skøjtebane. I så tilfælde er det svært at opnå et godt vejgreb med almindelige dæk. For at undgå enhver form for ubehageligheder, bør du udstyre din bil med de dæk, der passer bedst til årstiden: vinterdæk. Hvad handler det om? Hvad nytte gør de? Hvordan foretager man det rigtige valg? Vi forklarer det hele i denne guide.
Man siger, at et dæk er et certificeret "vinterdæk", når det opfylder alle betingelserne for at fungere effektivt og sikkert om vinteren. Helt præcist er det dæk, hvis vejgreb er bedre end sommerdækkenes vejgreb, når det er koldt (temperaturer under 7°C), samt når det regner, sner eller der er is på vejen.
Bilfabrikanter anbefaler ofte, at man skifte til vinterdæk, når vi går over til vintertid. Men reelt er det vigtigste, at man forholder sig til vejrforholdene.
Det er nemt at genkende et vinterdæk. Du har sikkert allerede set betegnelsen "M+S" på visse dæk. Det er betegnelse for "mud + snow" på engelsk, hvilket betyder "mudder og sne" på dansk. Denne certificering skal altid stå på et vinterdæk. Men den findes også på sommerdæk.
Derfor er det ikke sikkert, at et produkt med denne betegnelse er beregnet til vintersæsonen. De modeller, som virkelig er tilpasset vinteren er dem, hvorpå du ser betegnelse 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake) - kendt som sneflokkesymbolet. Dæk med betegnelsen 3PMSF er specielt designet til af modstå kulde, sne og is. Det er altså ægte vinterdæk, som er specialfremstillet til at man kan køre, når det er koldt og fugtigt. De er nemme at kende takket være de tre bjergtoppe, som omgiver snefnugget, der er graveret på siden af dækket.
Det er mere sjældent, men der kan også stå ICE (nordiske dæk), som ligeledes er dæk, der er tilpasset ekstrem kulde. De findes som regel i Nordeuropa. De har en endnu større ydeevne end 3PMSF-modellerne. Hvis du ønsker yderligere information om dækbetegnelser, kan du se vores artikel om dette emne.
Det har flere fordele at køre med vinterdæk. Den vigtigste er køresikkerheden. Takket være gummiets sammensætning, bliver vinterdæk ikke hårde, når det bliver koldt i vejret. Derfor har de et bedre vejgreb og bremser utrolig godt på veje dækket af sne og is. Hvad end du kører på lige landevej eller i skarpe sving, har du en super god kørekomfort.
Derudover betyder anvendelsen af tilpasset udstyr til lave temperaturer og sne, at levetiden på dine sommerdæk forlænges. Sommerdæk slides langt hurtigere, hvis man anvender dem om vinteren. Hvis du opbevarer dem varmt i garagen under den kolde del af året, betyder det en økonomisk besparelse i det lange løb.
Vinterdæk findes i tre forskellige kategorier: Man deler dem ind i følgende modeller:
For at vælge de rigtige vinterdæk, er det vigtigt at vide, hvordan hver enkelt model fungerer.
De klassiske vinterdæk er dem, der er certificeret med (M+S). Deres slidbaner og mange lameller sikrer et bedre vejgreb på glatte veje. De passer fint til almindelige biler (turistvogne), SUV'er, 4x4 og varevogne.
Du kan vælge denne model, hvis vintertemperaturer er milde, der hvor du bor. Det er også de billigste.
Vinterdæk med en høj ydeevne har egenskaber, der er langt bedre end de foregående. På disse dæks side ser man betegnelsen 3PMSF.
Disse vinterdæk har et forstærket vejgreb, der sikrer et fremragende vejgreb selv ved høje hastigheder. De bremser også bedre, både på is og sne.
Du bør vælge denne model, hvis vintertemperaturen i din region er ret ekstreme. Dermed er du sikret, at din bil altid kan anvendes til dit daglige brug.
Dette er modellen, der passer til de mest ekstreme kuldegrader om vinteren – helt ned til minus 40°C. De sikrer fuldstændig kontrol over bilen, selv i situationer med islag og tykke lag sne. De er nemme at genkende, da deres slidbaner er dækket med små metalpigge (mellem 100 og 500). Der er blandt andet takket være disse metalpigge, at de har så høj ydeevne og holder bilen så godt på vejen.
De egner sig til folk, som bor i områder, hvor det sner rigtig meget.
Af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke tilladt at køre stærkere end 90 km/h, når man har pigdæk monteret på sin bil. Denne hastighedsbegrænsning falder til 60 km/h, hvis de monteres på lastbiler og andre køretøjer, der transporterer farlige varer.
For at vælge dæk med en god ydeevne, er det ikke nok at kigge på sine behov og sit budget. Man skal ligeledes overveje følgende:
Under vintersæsonen giver loven dig lov til at anvende udstyr, der har et hastighedsindeks, der er lavere (et bogstav mindre) end de dæk, der ellers bør sidde på din bil.
Det er logisk, at målene på originaldækkene altid skal tages i betragtning, når du beslutter at skifte dæk. Det er desuden den første oplysning, man skal opgive, når man bestiller dæk. Hvordan kan jeg se, hvilke mål mit dæk har? Det står på siden af dækket, med en betegnelse à la dette eksempel: 225/55 R17.
Tallet 225 angiver dækkets bredde i mm. Tallet før "R'et" angiver højden i procent af bredden. Men det sidste tal (her 17), oplyser fælgens diameter i tommer.
Du kan desuden se fabrikantens anbefalinger, hvilket svarer til målene på de originale dæk, i manualen i handskerummet eller i døren på bilen.
Hvis du ønsker at udstyre din bil med de bedste vinterdæk, skal du tage deres kvalitetsmærke som reference. Det har siden november 2012 været obligatorisk at dæk, som sælges i Europa, skal være mærket med en etiket. Via denne etiket, kan du se de præcise informationer angående vinterdækkets ydeevne. De europæiske etiketter skal oplyse følgende tre ting:
I henhold til dig budget, kan du vælge kun at sætte to vinterdæk på din bil under vintersæsonen. Det er bedre end ingenting. Men hvis man virkelig ønsker at opnå et godt vejgreb og de bedst mulige bremsebetingelser på vintervejene, så skal man montere fire vinterdæk. Dette medfører samtidig, at man undgår problemer med at holde bilen på vejen, hvilket kan være svært, hvis man har forskellige slags dæk på den samme bil.