Når de første snefnug begynder at falde, bliver vejbanen hvid og forvandles til en ægte skøjtebane. Det bliver derfor svært at have et godt vejgreb med almindelige dæk.
For at undgå ubehagelige situationer skal du udstyre dit køretøj med de mest passende dæk til denne årstid: vinterdæk. Hvad er det? Hvorfor er de nyttige? Hvordan kan du træffe det rigtige valg? Vi forklarer alt i denne guide.
Hvad er et vinterdæk?
Man siger, at dæk er certificeret som "vinter", når de opfylder alle betingelser for effektiv og sikker brug i vinterperioden. Et vinterdæk skal have mærkningen 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), hvilket betyder, at de er testet og godkendt til brug under vinterforhold.
Gummiet i vinterdæk er specielt designet til at modstå kulde og give fremragende vejgreb og stabilitet under de hårdeste klimaforhold: is, sne, dårligt vejr... Mellem +7°C og ned til -40°C hærder slidbanen på dækket ikke, og du kan fortsætte med at køre sikkert.
Hvad er forskellen mellem et vinterdæk og et sne-dæk?
Forvirringen er almindelig mellem vinterdæk og sne-dæk, selvom disse to termer faktisk betegner det samme produkt. De er fremstillet med en speciel gummi, der forbliver fleksibel selv ved lave temperaturer, hvilket giver bedre vejgreb.
Begge typer dæk har mærkningen 3PMSF.
Hvordan genkender man et vinterdæk?
Vinterdæk er let genkendelige, da de har mærkningen 3PMSF, og deres slidbane indeholder flere lameller end almindelige dæk.
Først skal du kigge på slidbanens mønster: vinterdækkets mønster er generelt dybere og mere komplekst end sommerdækkets. Disse riller er specielt designet til effektivt at dræne vand, smeltet sne og reducere risikoen for akvaplaning. De har også et stort antal lameller (små snit i slidbaneblokkene), der giver ekstra kanter for bedre vejgreb på is og sne.
Dernæst skal du kigge på mærkningen på dækkets sidevæg.
Du har sikkert allerede bemærket indikationen "M+S" på nogle dæk. Det er en obligatorisk certificering for vinterdæk. Den findes også på nogle sommerdækmodeller.
Alle produkter med denne mærkning er ikke nødvendigvis beregnet til brug i koldt vejr.
De modeller, der virkelig er egnet til vinterforhold, er dem, der opfylder 3PMSF-standarden. Alle 3PMSF-dæk har M+S-mærkningen.
Mere sjældent er produkter med betegnelsen ICE (Nordiske dæk) også egnet til ekstrem kulde. De findes generelt i de nordlige regioner i Europa. De er mere effektive end modeller certificeret med 3PMSF. Hvis du ønsker mere information om dækmærkning, kan du læse vores artikel om emnet.
Endelig kan tilstedeværelsen af små huller eller 'pigge' også være en indikator. Nogle vinterdæk er piggede eller kan pigges for ekstra trækkraft på is, selvom disse er mindre almindelige og underlagt specifikke regler afhængigt af regionen.
Hvad er et 3PMSF-dæk?
Mærkningen 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) er blevet uundgåelig, når man taler om vinterdæk. Men hvad betyder det egentlig?
Det er en godkendelse, der garanterer ydeevnen af dine vinterdæk og giver dig mulighed for at køre i overensstemmelse med lovgivningen, når denne kræver brug af vinterdæk i en given periode.
For at opnå denne certificering skal dækket bestå ydeevnetests på sne i akkrediterede certificeringscentre. Disse vurderer dets evne til trækkraft og mobilitet.
Symbolet 3PMSF består af tre bjergtoppe, der omgiver et snefnug, og er påført dækkets sidevæg.
Hvorfor bruge vinterdæk?
Takket være deres specifikke design giver disse dæk bedre vejgreb på sne og is, hvilket reducerer risikoen for udskridning og ulykker betydeligt. Derfor garanterer de bedre vejgreb og meget god bremseevne på sne- eller isdækkede veje, hvilket fremmer sikkerheden.
Vejgrebet og trækkraften, som vinterdæk tilbyder, resulterer i bedre manøvredygtighed af køretøjet og en mere jævn kørsel. Din bil vil være lettere at kontrollere i sving og mindre tilbøjelig til at miste kraft ved at skride, hvilket gør dine vinterkørsler mindre stressende.
I nogle regioner er brugen af vinterdæk obligatorisk i vintermånederne. At ignorere denne forpligtelse kan medføre bøder og have juridiske konsekvenser i tilfælde af en ulykke. Vinterdæk er generelt en investering, der er værd at overveje, især hvis du bor i en region med lange og strenge vintersæsoner. De er et gennemtænkt valg, der prioriterer sikkerhed og ydeevne, samtidig med at de giver ro i sindet.
Hvilke vinterdæk skal man købe?
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Nyd perfekt kontrol på sne- og isbelagte veje, tilbagelæ...
Få mere at vide
Nyd perfekt kontrol på sne- og isbelagte veje, tilbagelæ...
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
Få mere at vide
De mest efterspurgte vinterdæksdimensioner:
Hvornår er det ideelt at montere vinterdæk?
Det er tid til at montere dine vinterdæk, når temperaturen regelmæssigt falder under 7°C. Denne temperatur er ikke tilfældigt valgt: den svarer til det punkt, hvor sommerdæk begynder at miste deres effektivitet, fordi gummiet hærder, hvilket reducerer vejgrebet og forlænger bremselængden.
Vinterdæk er derimod designet med en speciel gummiblanding, der forbliver fleksibel i kolde temperaturer, hvilket gør det muligt for dækket bedre at tilpasse sig vejens ujævnheder, selv ved lave temperaturer, sne eller is. Denne gummifleksibilitet fremmer bedre vejgreb og øget trækkraft, hvilket er afgørende for din sikkerhed under vinterkørsel.
Det anbefales ikke at vente på den første sne eller det første betydelige temperaturfald for at foretage denne ændring. Med vinterens pludselige ankomst kan værkstederne være overbelastede, hvilket kan forsinke installationen af dine vinterdæk.
Et andet punkt at overveje er den lokale lovgivning. I nogle regioner eller lande er der specifikke datoer eller perioder, hvor det er obligatorisk eller anbefalet at have vinterdæk. At informere sig og overholde disse retningslinjer er afgørende for at sikre din sikkerhed og undgå bøder.
Hvilken dybde skal rillerne have på et vinterdæk?
Rilledybden er en nøgleindikator for at vurdere ydeevnen af et vinterdæk. For et nyt vinterdæk er standarden for rilledybde generelt mellem 8 og 9 millimeter.
Denne dybde sikrer optimalt vejgreb på sne og optimal evne til at dræne vand for at minimere risikoen for akvaplaning. Med naturlig slid vil disse riller mindskes, hvilket reducerer dækkets evne til at opretholde dette vigtige vejgreb.
I Europa er den lovlige minimumsdybde for rillerne på vinterdæk 1,6 millimeter. Det anbefales dog kraftigt at udskifte dækkene længe før denne grænse nås.
De fleste eksperter foreslår at udskifte dækkene, når dybden når 4 til 3 millimeter. På dette tidspunkt begynder vinterdækkets effektivitet under sne- og isforhold at falde markant, hvilket øger risikoen for ulykker.
Det er vigtigt regelmæssigt at kontrollere rilledybden på dine vinterdæk, især før sæsoninstallation. Denne gode praksis sikrer, at dine dæk er i optimal stand til at beskytte dig og garantere den bedst mulige ydeevne under vanskelige vinterforhold.
Generelle spørgsmål om brugen af vinterdæk:
Kan man reducere hastighedsindekset på et vinterdæk?
Ja, du har lov til at reducere hastighedsindekset med et bogstav i forhold til dine sommerdæk. Hvis dine sommerdæk for eksempel har dimensionen 205/55 R16 91V, kan du montere vinterdæk i 205/55 R16 91H.
Du kan dog ikke ændre belastningsindekset.
Kan jeg bruge vinterdæk i regnvejr?
Ja, vinterdæk er designet med dybe riller og lameller, der effektivt dræner vand og reducerer risikoen for akvaplaning.
Deres bløde gummisammensætning giver bedre vejgreb på våde veje i koldt vejr. Men som med alle typer dæk, bør du tilpasse din hastighed til vejforholdene for at opretholde ydeevne og sikkerhed.
Skal jeg udstyre min bil med 4 vinterdæk?
Nej, afhængigt af dit budget kan du vælge kun at montere to vinterdæk på dit køretøj i vintersæsonen.
For at opnå optimal vejgreb og bremseevne på vinterveje anbefales det dog at udstyre alle køretøjets hjul. Dette vil hjælpe dig med at undgå visse problemer med vejgreb.
Hvad skal man huske om vinterdæk?
Udover det specielle gummi er slidbanens riller dybere, og dækket har ekstra lameller for at give dig optimal ydeevne under 7°C:
- Reducerede bremselængder.
- Bedre vejgreb på sne-, is- eller glatte veje.
- Bedre stabilitet.
- Bedre styringsevne.
- Reduceret risiko for akvaplaning.
Investeringen i vinterdæk kan virke dyr, men når man vejer fordelene i form af sikkerhed, køreegenskaber og forebyggelse af ulykker, bliver det hurtigt klart, at investering i vinterdæk er et godt kompromis. Desuden vil skift mellem sommer- og vinterdæk få hver til at slides mindre hurtigt, hvilket forlænger den samlede levetid for dine dæk og balancerer den oprindelige investering på lang sigt.
Sørg for sikkerheden på din rejse denne vinter ved at udstyre dit køretøj med vinterdæk!