Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Batteri
Olie
Tilbehør
TPMS
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
Hvad er et dækbælte?
For at forbedre dækresistens, er dækkets karkasse yderst vigtigt. Bælterne er lag af syntetisk indlæg (kevlar, nylon, polyester) som dækker hele karkasset fra kant til kant. De placeres på strategiske steder på dækket.
Visse dæk har bæltelag, som overlapper hinanden med forskellige vinkler. Det er det kendetegn som gør forskellen på et diagonaldæk (lærredslagene overlapper hinanden med vinkler på 55 grader) og dæk med radialstruktur (alle lag er vinkelret på dækkets rotationsaksel).
Idag er diagonaldæk erstattet med radialdæk, undtagen til helt bestemte anvendelser.
Takket være teknologiske fremskridt og opfindelse af kunstfibre, har de materialer der anvendes til bæltelag udviklet sig.
Belastningindeks/ antal bæltelag angivet på dæksiden, gør det muligt at fastsætte hvilken maksimumbelastning dækket kan holde til, med det af fabrikanten anbefalede dæktryk.
Belastningsindeks for mellemklassebiler angives med tal, hvorimod de på varevogne er klasseret efter alfabetisk rækkefølge (bogstaverne tættest på Z angiver de mest holdbare dæk, som kan holde til de højeste tryk og største belastninger.)
Før man begyndte at angive belastningsindeks, anvendte man bæltelagsindeks eller/og det reelle antal bæltelag, som resistensmål. Jo flere lag, jo større karkasseresistens.
Idag angiver belastningsindeks/ antal lag ikke præcist det antal bæltelag der findes under gummiet, men nærmere den resistens som svarer til de bæltelag man førhen havde i diagonaldæk.
De fleste dæk til mellemklassebiler idag har kun et eller to bæltelag. Hvad angår varevognsdæk , med et indeks fra fabrikken ( på 10, 12 eller 14 lag), har de i virkeligheden kun to eller tre lærredslag eller et stållag.
Da det generelt er sådan at mellemklasse bildæk er udtænkt til at kunne holde til en standard belastning, er der tit slet ingen afmærkning på dækside eller allerhøjest et SL (standard load).
Europæisk indekstabel over bæltelag og maksimalt tryk/mellemklasse | ||
---|---|---|
Belastningsindeks | Forkortelse | Maksimalt tryk |
Standardbelastning | SL | 2,45 bars |
Forhøjet belastningskapacitet | XL | 2,8 bars |
Europæisk indekstabel over bæltelag og maksimalt tryk/varevogne | ||
---|---|---|
Belastningsindeks | bæltelagsindeks | Maksimalt tryk |
B | 4 | 2,45 bar |
C | 6 | 3,35 bar |
D | 8 | 4,35 bar |
E | 10 | 5,30 bar |
F | 12 | 6,30 bar |
Landbrugsdæk