Antal dækbælter og belastningsindeks

Hvad er et dækbælte?

For at forbedre dækresistens, er dækkets karkasse yderst vigtigt. Bælterne er lag af syntetisk indlæg (kevlar, nylon, polyester) som dækker hele karkasset fra kant til kant. De placeres på strategiske steder på dækket.

  • I direkte kontakt med gummiringen, for at begrænse gnidning på fælg.
  • Ovenpå det dobbelte syntetiske gummilag som erstatter slangen i tubeless dæk.

Visse dæk har bæltelag, som overlapper hinanden med forskellige vinkler. Det er det kendetegn som gør forskellen på et diagonaldæk (lærredslagene overlapper hinanden med vinkler på 55 grader) og dæk med radialstruktur (alle lag er vinkelret på dækkets rotationsaksel).



Idag er diagonaldæk erstattet med radialdæk, undtagen til helt bestemte anvendelser.

Takket være teknologiske fremskridt og opfindelse af kunstfibre, har de materialer der anvendes til bæltelag udviklet sig.

Belastningindeks/ antal bæltelag angivet på dæksiden, gør det muligt at fastsætte hvilken maksimumbelastning dækket kan holde til, med det af fabrikanten anbefalede dæktryk.

Belastningsindeks for mellemklassebiler angives med tal, hvorimod de på varevogne er klasseret efter alfabetisk rækkefølge (bogstaverne tættest på Z angiver de mest holdbare dæk, som kan holde til de højeste tryk og største belastninger.)

Før man begyndte at angive belastningsindeks, anvendte man bæltelagsindeks eller/og det reelle antal bæltelag, som resistensmål. Jo flere lag, jo større karkasseresistens.

Idag angiver belastningsindeks/ antal lag ikke præcist det antal bæltelag der findes under gummiet, men nærmere den resistens som svarer til de bæltelag man førhen havde i diagonaldæk.

De fleste dæk til mellemklassebiler idag har kun et eller to bæltelag. Hvad angår varevognsdæk , med et indeks fra fabrikken ( på 10, 12 eller 14 lag), har de i virkeligheden kun to eller tre lærredslag eller et stållag.

Da det generelt er sådan at mellemklasse bildæk er udtænkt til at kunne holde til en standard belastning, er der tit slet ingen afmærkning på dækside eller allerhøjest et SL (standard load).


Europæisk indekstabel over bæltelag og maksimalt tryk/mellemklasse
BelastningsindeksForkortelseMaksimalt tryk
StandardbelastningSL2,45 bars
Forhøjet belastningskapacitetXL2,8 bars
Europæisk indekstabel over bæltelag og maksimalt tryk/varevogne
BelastningsindeksbæltelagsindeksMaksimalt tryk
B42,45 bar
C63,35 bar
D84,35 bar
E105,30 bar
F126,30 bar

LiveChat
Whatsapp Messenger