Søgning efter dimension

Dækslid og krakkelering

Vi ved allerede at når vores dækmønster overskrider 1,6 mm grænsen, er det nødvendigt at udskifte dem, for at undgå uheld.

Men er der andre kriterier som gør at det kan være nødvendigt at udskifte dækkene? Det at dækkenes fremstillinsdato er på over 5 år, gør det at de nødvendigvis skal udskiftes?

Et dæks holdbarhed er ubenægteligt forbundet med hvordan det bruges samt vejrforhold. Når alle de bedste forhold er til stede, kan et dæks holdbarhed overstige 5 år og 60.000 km. For at opnå et sådan resultat må man kombinere :

  • Et optimalt tryk som regelmæssigt kontrolleres
  • En fejlfri geometri
  • Respekt af rotationsprincipet hver 10.000 km
  • Ideele parkeringsomstændigheder (køligt, uden for meget sol)
  • Et tempereret klima

Men selv når alle disse forhold er til stede, svækkes gummiet i løbet af årene og man kan begynde at se krakkeleringer på dækside og mønster.

Hvad skyldes disse krakkeleringer?

Dækkene sættes konstant på prøve, de skal kunne holde til store temperatursvingninger, rullemodstand, forurening, bremsestøv, etc.. Alle disse faktorer er med til at angribe gummiet, på trods af den beskyttelseslak som de tilføjes inden markedsføring. Den mest synlige konsekvens af de daglige angreb, er gummiets tab af elasticitet og fremkomsten af de første "rynker". Det er muligt at forsinke denne fremkomst ved regelmæssig brug af dækkene.

Udgør disse krakkeleringer en sikkerhedsfare?

Så længe de er overfladiske, udgør krakkeleringerne ikke en umidbar sikkerhedsrisiko. Ikke desto mindre er disse mikrobriste et vigtigt tegn på at gummiet er godt slidt. Elasticitetstabet har indflydelse på dækkets generelle ydeevne. Det er derfor vigtigt at udskifte dem.


LiveChat
Whatsapp Messenger