Søgning efter dimension

Trykvariationer : højde og temperatur

Tænke på hvordan dæktrykket svinger når man kommer højere op, kan synes indviklet, men kan vise sig at være meget nyttigt, for at forstå om man skal ændre på trykket for at bevare samme ydeevne.

Her er nogle forklaringer som gør det muligt at forstå hvad der sker når du kører op i bjerge med din bil.

For det første afhænger det atmosfæriske tryk af den højde hvorpå man befinder sig. Jo højere oppe, desto lavere tryk.

Hvis du pumper dine dæk til et tryk på 2,4 bar nede ved havets overflade, vil dæktrykket stige efterhånden som du kører højere op, da den udvendige luft vil yde mindre og mindre modstand.

Men det er ikke det eneste. Når du kommer højere op, bliver luften koldere samtidig med at der er mindre af den.

Luft er ligesom gas, den reagerer på fysiske love. En af disse love er at når en gasart underlægges en lavere temperatur, trækker den sig sammen, hvilket medfører et tryktab.

Når den udvendige temperatur således falder, indvirker det på det tryk der findes i dækket. Dæktrykket falder.

De to fænomener - stigning i tryk på grund af differentialeændring mellem dæktryk og det udvendige lufttryk, og tryktab på grund af gasafkøling, udligner hinanden.

Det betyder at dit dæktryk, hvad enten du er oppe eller nede, kun svinger ganske lidt (men du må sikkert udstyre dig med vinterdæk eller snekæder).


LiveChat
Whatsapp Messenger