Søgning efter dimension

Hvordan justerer jeg dæktryk i forhold til hastighed ?

Ved du at det er nyttigt at justere dæktryk når du kører med meget stor hastighed? Normalt skulle ingen have brug for denne oplysning, da de europæiske hastighedsbegrænsninger tvinger bilisten til at overholde en moderat hastighed.

Men vi ønsker dog at gøre opmærksom på visse faktorer for de som bevæger sig udenfor reglerne.

På grund af den belastning som dækkene udsættes for, kan de undergå en let forvrængning og slidbanen synker sammen når den er i kontakt med vejbane.

Dæk og afbøjningsfænomenet ved høj hastighed

Ingeniørerne anvender udtrykket afbøjning som en angivelse på udregning af den målte forskel på den "upressede" ege (mellem dæktop og center, dvs. den del af dækket som ikke udsættes for forvrængning under kontakt med vejoverflade) og den "pressede" ege (mellem dækkets nedre del og center, den del som synker sammen når den kommer i kontakt med vej).

Jo større hastighed, jo mere forvrænges dækkene og viser en stor sammensynkning af slidbanen. Med andre ord, jo stærkere bilisten kører, desto større afbøjning eller dækforvrængning. Samtidig sker der det at bilens belastningskapacitet mindskes jo hurtigere man kører.

Dæktryk skal tilpasses den hastighed du plejer at køre, for at bibeholde sikkerhedsniveau og sikre optimal ydeevne.

Hvilket tryk til hvilken hastighed?

Hvis vi tager eksemplet på et standarddæk, med målene 215/50R17 91W, hvor antallet af rotationer nærmer sig 520 på en strækning på en kilometer. Med 50 km/t er antallet af rotationer omkring 7 omdrejninger i sekundet. Når hastigheden stiger til 240 km/t, kan antallet af omdrejninger pr. sekund kommer op på 35 ! Konkret betyder en afbøjning af dækket hvert 28. millisekund. Jo højere hastighed, desto større forvrængning af dækket.

ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation) har anerkendt at afbøjnings fænomenet på dæk, havde en reel indvirkning og skulle reduceres for ikke at udgøre en fare for bilister kørende med stor hastighed.

ETRTO har således anbefalet en justering af tryk og belastning i forhold til hastighed. Ved høj hastighed anbefales det at anvende et højere tryk end det der står angivet på dæksiden.

Anvisninger om tilpasset tryk i forhold til en givet hastighed.

Hvis vi går udfra det tryk der anbefales af fabrikanten under almindelige kørselsomstændigheder, skal dæktrykket forøges gradvist afhængig af hastighed. I eksemplet som gives herunder, hvor fabrikanten anbefaler et tryk på 2,4 bar til et dæk 215/50R17 91W, kan det forøges med 0,10 bar for hver gang hastigheden stiger med 10 km/t.

Selvfølgelig er det, med mindre du kører en Formule 1, umuligt at justere tryk mens du kører. Derfor må du på forhånd justere trykket inden du slår dig løs.

+10km/t = forøg dit tryk med +0,10 bar

Herefter, og mens kørselshastigheden fortsat stiger, vil det belastningsindeks som angives på dæksiden mindskes med 5% for hvert 10km/t trin, og dette indtil hastigheden er steget med yderligere 30 km/t.

+10km/t = minus 5% belastningskapacitet

I vores tilfælde, kunne dækket 215/50R17 91Wmed et standard belastningsindeks holde til 671 kg. Denne kapacitet ryger ned på 570 når det monteres på en bil kørende med en hastighed på 270km/t.










LiveChat
Whatsapp Messenger