
Det er en teknik hvormed det er muligt at forlænge dækkenes levetid. Det går ud på at erstatte slidbanen på det slidte dæk, med en ny slidbane men på samme karkasse.
Denne teknik er udelukkende mulig på slidte dæk som er genanvendelige.
Alle regummierede dæk skal igennem en meget grundig kontrol. Siden januar 2002, er de ligeledes underlagt de samme ydeevne- og sikkerhedstest som de nye dæk, før markedsføring. De skal være stemplet "retread".
Fordele | Ulemper |
---|---|
Økonomiske (40 % billigere end nye dæk) |
Støj De regummierede dæk er som regel en smule mere støjende. |
Miljøvenlige (reducering af dækaffald) |
Bremseevne Det kan ske at bremseevnen er en smule lavere end med et nyt dæk |
Denne dæktype henvender sig først og fremmes til lastbilsmarkedet (85%).De udgør kun 12% af dæksalg på mellemklassebiler.
Dæk Leader anbefaler flere forskellige dækmærker som har et særlig godt ry inden for regummiering.
King Meiler | King Meiler er et dækmærke, der specialiserer sig i innovative og bæredygtige løsninger, især gennem deres ekspertise inden for regummierede dæk og forskningsprojekter. Deres pålidelige og alsidige produkter opfylder behovene hos professionelle chauffører, driftentusiaster og andre køreinteresserede. |
Blackstar | Blackstar er et fransk mærke specialiseret i regummiering. De er en lederfigur inden for feltet og er særlig anerkendte for deres 4x4 dæk. |
Goodyear - Dunlop | Regummierer først og fremmest til lastbiler. Optimal kvalitet. |
Insa Turbo | Siden 1988 har mærket været fremme på regummierings markedet. De er anerkendte for deres banebrydende teknologi som gør at de kan fremstille regummierede topkvalitets dæk. |
Det er en teknik som består af tre adskilte faser :
1 | Børstning | Denne fase finder sted efter at den slidte slidbane er fjernet. Den går ud på at rengøre, med det rigtige værktøj, de beskadigede dele af dækkarkasset. |
2 | Lapning | Dette trin består i at erstatte, "lappe", de dele som blev fjernet ved børstningen, med nye materialer. ( forstærkninger, lag) |
3 | Regummieringen | Denne tredje fase er den hvor et nyt gummi overdækker hele slidbane overfladen. Denne operation er komputer-assisteret. |