Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Batteri
Olie
Tilbehør
TPMS
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
Når man læser visse artikler i specialiserede bilmagasiner, eller ved at gå ind på netdebatter, kan man til tider få det indtryk at nitrogenfyldte dæk er meget bedre end de luftfyldte dæk. Det er rigtigt at de nitrogenfyldte er blevet helt almindelige inden for sektorer som handelsluftfart og militær, ved banekørsel under væddeløb, og på store ingeniørmaskiner.
Har det en interesse for alle at gå over til nitrogendæk? Ikke så sikkert.
Den luft vi indånder er en gastype som består af 78% kvælstof, 21% ilt og 1% diverse. Kvælstof forekommer således i stor mængde i den luft vi normalt pumper i vore dæk. Velvidende om at nitrogenpumpning gør det muligt at komme op på maksimum 99%, kan forskellen synes ubetydelig.
Som alle gasarter er kvælstof underlagt ekspansion som finder sted ved temperaturstigning, og sammentrækning, som finder sted ved temperaturfald. I realiteten er der for enhver stigning på 8°, en trykstigning på 0,1 bar og omvendt.
Anvend aldrig en vacumpumpe til at fylde dækket med kvælstof, du kan forårsage uigenkaldelig skade af interne strukturer som garanterer dækkets funktion.
Bildæk