Søgning efter dimension

Nitrogenfyldte dæk

Når man læser visse artikler i specialiserede bilmagasiner, eller ved at gå ind på netdebatter, kan man til tider få det indtryk at nitrogenfyldte dæk er meget bedre end de luftfyldte dæk. Det er rigtigt at de nitrogenfyldte er blevet helt almindelige inden for sektorer som handelsluftfart og militær, ved banekørsel under væddeløb, og på store ingeniørmaskiner.

Har det en interesse for alle at gå over til nitrogendæk? Ikke så sikkert.

Den luft vi indånder er en gastype som består af 78% kvælstof, 21% ilt og 1% diverse. Kvælstof forekommer således i stor mængde i den luft vi normalt pumper i vore dæk. Velvidende om at nitrogenpumpning gør det muligt at komme op på maksimum 99%, kan forskellen synes ubetydelig.

Som alle gasarter er kvælstof underlagt ekspansion som finder sted ved temperaturstigning, og sammentrækning, som finder sted ved temperaturfald. I realiteten er der for enhver stigning på 8°, en trykstigning på 0,1 bar og omvendt.

Ækvivalens

  1. Ligesom ilt, er kvælstof følsom overfor temperaturændringer. Derfor er det vigtigt at øge dæktryk en smule om efteråret.
  2. Ligesom ilten (i rødt), udslipper kvælstoffet (i blåt) gennem gummiet, men langsommere.
  3. Selvom kvælstof pumpningen beskytter de interne bestanddele mod korrosion (kvælstoffet tåler ikke fugtighed, i modsætning til ilt), er det vigtigt at huske at ilten konstant trænger gennem dækket udefra, hvilket skyldes det atmosfæriske tryk og at et begrænset korrosionsfænomen således bliver ved med at finde sted.

Fordele

  1. kvælstofpumpning medvirker til et naturligt trykfald (uden udvendig indgriben) som er lavere end iltets. Dette passer godt til pumpning af dæk på veteranbiler, som kører meget lidt, men ligeledes til autocampere og campingvogne.
  2. Kvælstof er yderligere en stabil gasart, som kun reagerer moderat på den temperaturstigning som skyldes rullemodstand. Det gør det muligt at komme op på stor hastighed på bane, uden at skade dækkets ydeevne.

Ulemper

  1. kvælstofpumpning er dyr i forhold til ilt, som findes overalt gratis i den omgivende luft.
  2. Det kan være svært at finde kvælstof, hvilket kan medføre at bilisten udsættes for midlertidig risikokørsel (som at køre med for lavt dæktryk f.eks).

Anvend aldrig en vacumpumpe til at fylde dækket med kvælstof, du kan forårsage uigenkaldelig skade af interne strukturer som garanterer dækkets funktion.


LiveChat
Whatsapp Messenger