Søgning efter dimension

Dækkets maksimale tryk

Dækkets maksimaltryk svarer til det højeste tryk, på koldt dæk, som dækket kan holde til. Dog bør man kun ty til dette maksimaltryk, når bilens håndbog anbefaler det.

For at foretage en korrekt afmåling, skal man tage dæktryk på et koldt dæk. Dette betyder at dækket ikke skal udsættes for meget sol eller høje temperaturer og at bilen ikke skal have kørt.

Et tryk målt på varmt dæk er 0,3 bar højere end tryk målt på koldt dæk.

Det betyder at hvis det på koldt dæk anbefalede tryk er det samme som det maksimale dæktryk, er grænsen overskredet.

I det tilfælde kan du være fristet til at lukke en smule luft ud af dækket medens det er varmt, men det er ikke en god idé for ligeså snart dækket bliver koldt vil det ryge tilbage på maksimalttryk.

Du bør også vide at dækkets maksimaltryk kan afvige fra standardværdi for et givet belastningsindeks. For eksempel et dæk med standard belastningsindeks skal kunne holde til 2,4 bar, men det er almindeligt at opdage at sådanne dæk kan gå helt op til 3 bar.

Disse værdier findes i bilens håndbog og på klistermærket på dørside.

Maksimalt tryk som dækket kan holde til står skrevet i små bogstaver på dækside i KPA eller PSI (100kpa = 1 bar og 14,50 PSI = 1 bar).


LiveChat
Whatsapp Messenger