Søgning efter dimension

Rullemodstand : brændstofforbrugets sorte får

Man taler ofte om den lave rullemodstand som et salgsargument, som følge af de europæiske regler angående miljøhensyn. Men hvad taler man egentlig om?

Rullemodstand er den energi der forbruges når dækket forvrænges i kontakt med vejoverflade og den modstand der dermed opstår. Den afhænger af gummiets visco- elasticitet, som man mere almindeligt kalder hysterese.

Den hører under den generelle bevægelsesmodstand, som alle køretøjer er underlagt ( inerti, lufttræk, etc.)

For en bilist som bestræber sig på at mindske sit brændstofforbrug, er rullemodstand en faktor som gør det muligt at spare op til flere tankpåfyldninger om året.

Det er almen viden at dæk hvis gummisammensætning har en stor mængde silicium, medvirker til en lavere rullemodstand end i andre dæk.

De andre elementer som er vigtige at tage i betragtning er :

  • hjulets vægt (fælge + dæk) : jo lettere dit dæk er, jo mere sparer du i bensin.
  • Sidernes stivhed : jo hårdere siderne er, jo mindre forvrænges dækket, hvilket medfører et lavere brændstofforbrug.
  • Vejbelægningskvalitet (som ikke kan ændres af bilisten).

Hvordan måles rullemodstanden ?

Svarende til meget præcise normer (ISO 28580), udføres rullemodstands målingen på et laboratorium, med en temperatur på 25°C. For at kunne udføre denne måling, anvendes en cylinder (se overfor) på hvilken man sætter det dæk som skal testes, med givet belastning og tryk.

Et første mål foretages uden dækket. Man lader cylinderen dreje i tomrum og man måler den kraft denne bevægelse kræver. Dernæst ved en anden måling, som foretages med dækket på, måler man atter den kraft der skal til.

Og til sidst udregnes forskellen mellem de to kræfter og der opnås et par kaldet driftmodtand, som måles i Kg/ton.


Nyttigt at vide :

Når et slidt dæk udskiftes til et nyt, stiger rullemodstanden med omkring 20%, hvilket kan medføre en lille stigning i brændstofforbrug, i de første par måneder efter udskiftning.

Rullemodstand kan svinge under kørsel : når først dækkene er varme mindskes modstanden.

Modstandskoefficienten gør det forståeligt hvorfor visse konstruktører foretrækker dæk med imponerende profiler, da resistens og modstand spredes over en større flade, hvilket medvirker til at forbedre dækkets holdbarhed.


LiveChat
Whatsapp Messenger