Punkteringssprayen er en nødløsning for bilister, der står med et punkteret dæk. Den er uundværlig i en tid, hvor reservehjul bliver stadig sjældnere i moderne biler. For at bruge dette værktøj korrekt er det vigtigt at forstå, hvordan det virker, og hvilke forholdsregler du skal tage.
En punkteringsspray er et nødhjælpsmiddel, der midlertidigt kan tætne et hul i dækket. Der findes to typer punkteringssprays:
Punkteringssprayen er primært egnet til mindre huller eller lette punkteringer i slidbanen. Den gør det muligt at køre til nærmeste værksted ved en punktering.
Funktionen er enkel: Når produktet sprøjtes ind gennem ventil-en, fordeler det sig indvendigt i dækket og størkner. Derved lukkes hullet, og dækket pumpes op igen. Efter indsprøjtning kan du køre 30–80 km med moderat hastighed (op til 50 km/t).
Bemærk, at punkteringssprayen kun er en midlertidig løsning. Den virker ikke ved flænger i dæksiden eller store huller i slidbanen (maks. 5–6 mm afhængigt af sprayen).
Trin 1 - Kontrol af dækket
Før du bruger punkteringssprayen:
Trin 2 - Indsprøjtning af punkteringssprayen
Hvis du bruger en skumbaseret punkteringsspray:
Hvis du bruger en væskebaseret løsning med kompressor:
Bemærk: Det anbefales kraftigt at bære handsker.
Trin 3 - Fordeling af skummet
Trin 4 - Hurtig udskiftning af det punkterede dæk
Udskift det punkterede dæk hurtigst muligt.
Fordelene:
Ulemperne :
Skummet i sprayen kan på sigt være korrosivt for dækkets inderside. Derfor er løsningen midlertidig og kun til engangsbrug.
Der findes alternativer til punkteringssprayen.
Punkteringsspray er et brugervenligt, praktisk og kompakt tilbehør, som kan få dig hurtigt videre efter en mindre punktering. Men husk: Det er kun en midlertidig løsning. Få dækket udskiftet så hurtigt som muligt efter brug.
Hav altid en spray liggende i bagagerummet – især hvis din bil ikke er udstyret med et reservehjul.