Søgning efter dimension

Hjælp til lapning af punkteret dæk

Et beskadiget dæk kan repareres under visse omstændigheder :

  • Den interne struktur må være i god stand. Kørsel på flat dæk eller opbevaring af køretøj med flade dæk, kan medvirke til at beskadige strukturen.
  • Slidbanen er beskadiget...dæksider skal være i god stand.
  • Diameter på det hul som den udvendige genstand har lavet skal være på under 6mm. Hvilket udelukker fortorvsstød, flænger eller snit.

Kan man lappe et runflat dæk ? Ja, hvis dækket ikke har kørt i flad tilstand ! Hvilket betyder at runflat dæk ofte ikke kan lappes.

Lapning fra udvendig side

De udvendige lapninger foretages med snore. Princippet er ganske enkelt, reparationen er billigt og tager et par minutter. Men denne type reparation anbefales ikke af dækfabrikanter, da man ikke foretager et syn af dækkets interne struktur. Det forbliver en overfladisk lapning.

Brugsanvisning :

  1. Lokaliser hullet, som skyldes den udvendige genstand, og anvend et T greb " bore type" til at gøre klar til lapningen og til at rengøre hullet.
  2. Før snoren gennem lappenålen til midten. Du må dyppe snorene i lim med mindre de allerede er for-belagt.
  3. Indfør snoren ved hjælp af lappenålen i hullet og lad kun et par centimeter stikke ud.
  4. Træk varsomt nålen ud ved at dreje snoren inde i dækket.
  5. Nu skal du klippe med en hobbykniv den del af snoren som stikker ud.
  6. Dækket er repareret ! Pump luft i dækket og kontroler at det ikke taber over 0,1 bar om måneden, hvilket betyder at dit dæk er i god stand.

Indvendig lapning

Indføring af en lappedel til dæk, som kaldes en "paddehat" er den mest pålidelige metode, men også den dyreste og den kræver professionnelt udstyr. Det er nødvendigt at afmontere dækket for så at foretage følgende : rengøring, børstning, boring, vulkanisering af paddehatten samt afskæring af det overflødige.

Denne løsning anbefales af fabrikanterne.


Det er de to mest almindelige lappemetoder.


LiveChat
Whatsapp Messenger