Søgning efter dimension

Skifte hjul på en bil

Hvad enten det drejer sig om en punktering eller udskiftning af dine vinterdæk, er det vigtigt at vide hvordan man skifter hjul, for at undgå møje og besvær og spilde en masse tid midt på en vej, hvor faren aldrig er langt væk.

Hvis du skal skifte hjul på vejsiden, husk at tage din refleksvest på, tænd dit katastrofeblink og opstil advarselstrekant, omkring 30-40 m tidligere.

For at skifte dit hjul, følg guide :

  1. Parker bilen på en flad overflade. Skift aldrig hjul på en bakke da du risikerer at se din bil forsvinde uden dig.
  2. Undgå ligeledes blød overflade som f.eks.jord. Under bilens vægt vil din donkraft synke ned i jorden. Hvis du ikke har noget valg, kan du løse problemet ved at lægge en planke, som er stor og solid nok til at fordele bilens vægt.
  3. Træk håndbremsen og stil bilen i gear (eller anvend "parkerings" position hvis den har automatgear).
  4. Fjern pyntekapsel hvis der er en.
  5. Begynd langsomt at løsne bolte på det hjul du vil udskifte, før du løfter bilen. For at løsne bolte skal du dreje mod uret. Du skal ikke fjerne boltene men kun afspænde dem.
  6. For at afspænde møtrikker, anvend en krydsnøgle eller en hjulnøgle som normalt er til stede i dit bagagerum, der hvor reservehjulet ligger.
  7. Opstil din donkraft på den "afmærkning" som er tætest på det hjul du vil skifte. Sørg for at donkraften er helt lodret så den ikke hælder til den ene side.
  8. Løft bilen til hjulet ikke længere er i kontakt med vejoverfladen.Hvis du skifter et punkteret hjul, tænk på at det dæk du monterer er større da det er pumpet. Sørg derfor at løfte bilen en anelse mere.
  9. Fjern nu fuldstændig møtrikkerne. Det kan være at dit hjul har lidt svært ved at komme af hjulkapslen på grund af rust. Hvis det er tilfældet, så slå lidt på hjul og dæk for at løsne fælg.
  10. Placer hjulet under køretøjet, for at understøtte bilen i tilfælde af at din donkraft går i stykker. I tilfælde af bilens styrt, vil det koste dig meget mindre at få udskiftet eller repareret fælgen end at få repareret hjulkapsel.
  11. Placer reservehjulet på hjulkapslen. Når det først er stabilt, begynd at fastskrue møtrikkerne manuelt uden at spænde for meget, indtil du kan mærke modstand. Sørg for at de er rene og frie for grus som kan forhindre en god fastspænding.
  12. Spænd derefter bolte med hjul- eller krydsnøgle,alt imens du respekterer den rigtige ordre ved boltfastpænding på fælg. Det er unødvendigt at spænde som en gal for at undgå at afbalancere køretøjet.
  13. Ved hjælp af donkraften sænker du langsomt bilen ned igen. Nørst den er nede på vejoverfladen, kan du fjerne donkraft og lægge den på plads.
  14. Fastspænd boltene ved hjælp af kryds- eller hjulnøglen. Det er unødvendigt at putte hele din vægt på krydsnøglen for at spænde. En manuel anvendelse af nøglen er tilstrækkelig. Hvis du spænder for meget, risikerer du at beskadige fælg og hjulkapsel. Udover at du også vil få sværere ved at løsne dem når du næste gang skal skifte hjul.
  15. Sæt pyntekapsel på plads hvis der var en.
  16. Læg det punkterede dæk i bagagerummet, ligesom donkraft og nøgle.

Det var det, dit hjul er skiftet og du kan fortsætte kørsel!

Hvis du har udskiftet hjul på grund af punktering må du vide at reservehjul ikke er beregnet på længere kørsel. Husk derfor at få repareret eller udskiftet dækket hurtigst muligt.


LiveChat
Whatsapp Messenger