Søgning efter dimension

Energimærkningen er oplysninger, som forbrugerne kan bruge til at købe de rigtige dæk til deres bil. Den informerer køberen om dækkets ydeevne med hensyn til rullemodstand, ekstern rullestøj og opbremsning på våd vej. Mærkerne bruges til at klassificere dækkets ydeevne, men også til at tilskynde producenterne til at designe modeller, der er mere effektive, sikrere og mere støjsvage.

Klassifikation af dæks ydeevne

Til at kategorisere dæk og deres ydeevne er der tre energimærker:

  • Energieffektivitetsklassen går fra A til G (fra den mest effektive til den mindst effektive), det gør det muligt at bestemme dækkets rullemodstand og dermed dets energibehov. Jo mindre rullemodstand et dæk har, og jo mindre energi det kræver at flytte køretøjet, desto større mulighed er der for at spare penge på denne udgiftspost.
  • Klassificeringen for greb på våd vej, som også går fra A til G, angiver bremselængden under våde forhold.
  • Klassificeringen af ekstern rullestøj, der går fra A til B og som gør det muligt at bestemme støjniveauet uden for bilen fra det højeste til det laveste niveau. Dæk med et klasse C støjniveau er ikke længere tilladte.
energimærkning

Hvad siger loven omkring energimærkning?

Pligten til at tilbyde dæk til biler og varevogne med energimærker på det europæiske marked er fastsat inden for rammerne af forordning (EF) nr. 1222/2009. Den vil blive revideret og erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra den 1. maj 2021 i forbindelse med ikrafttrædelsen af ​​de nye krav. Disse vil også vedrøre lastbiler og busser.

Denne regulering omfatter, at der ud over standardmærket kan placeres et symbol, der informerer privatpersoner om dækkets greb i ekstreme sne- og isforhold, på dækkene. Således øges mulighederne for mærkning til fire. Dæk, der er velegnede til ekstreme sneforhold, viser det alpine symbol (snefnug på en baggrund med tre bjergtoppe), mens nordiske vinterdæk viser bjergsymbolet med is.

Derudover indikerer de nye energisymboler mere tydeligt, at brændstofeffektivitet gælder både for køretøjer med forbændingsmotor og elektriske køretøjer. Klassen for ydeevne for støj vil altid være angivet nederst og med støjniveauet angivet i decibel.

De nye regler fastsætter også forbud mod dæk med rullemodstand og greb på en våd vej af klassen F og G, hvilket reducerer værdiskalaen til 5 klasser (A til E i stedet for A til G).

Endelig vil ydeevnen for dæk, der viser de fem parametre, blive evalueret ved standardiserede tests , og de nationale myndigheder kan udføre kontroller. Det vil endda være muligt at få yderligere oplysninger fra Europa-Kommissionens database via QR-koden.

Det skal bemærkes, at forordning (EF) nr. 661/2009 om generel sikkerhed for motorkøretøjer fastsætter minimumskravene til effektivitet med hensyn til miljøvenligt design af dæk.

Sammenligning af den gamle og nye generation af energimærker:

sammenligning af gammel og ny energimærkning
LiveChat
Whatsapp Messenger