Søgning efter dimension

Optimeret dækvejgreb

Dækkets vejgreb er en meget vigtig faktor for kørselsikkerhed. Det kan variere fra 1 til 10 på forskellige dæk,afhængig af vejoverflade, dækprofil, men især afhængig af vejrforhold.

Der er således flere mulige situationer :

Tør vej

Det bedste på tør vej er at køre med glatte dæk, som på F1. Disse dæk kaldes slickdæk. Jo bredere dækkene er, jo større en overflade er i kontakt med vejen og des bedre vejgreb.

Denne dæktype er reserveret til banekørsel. Det er strengt ulovligt at anvende dem til vejkørsel. Der findes dog semi-slick dæk som har enkelte riller som gør dem lovlige til vejkørsel.

Dæk Leader har flere semi-slick dæk på lager :

Fordel : Vejgreb er stærkt forøget og bilen synes som klistret til vejen.
Ulempe : Bilens understel kan forvrænges hvis det ikke er solidt nok.

Det gælder derfor om at være forsigtig, tilpas dæk med mere eller mindre struktur og mere eller mindre bredde.

 dæk på tør vej

Våd vej

På denne vejtype er det vigtigste ikke vejgreb, men dækkets kapacitet til at pumpe vandet væk for at mindske risikoen for aquaplaning. Dækmønster er således meget vigtigt. V-mønster er absolut det mest effektive.

Fordel :Glimrende vandafledningssevne.
Ulempe : Mindre vejgreb da bredden på slidbanen er reduceret af mønsterdesign.

Dæk på våd vej

Vej med sne

Denne type vejoverflade er grunden til mange uheld om vinteren. I visse ekstreme tilfælde er det nødvendigt at anvende snekæder, eller pigdæk. Når temperaturen kommer ned på under de 10°, er dine sommerdæk ikke længere nyttige. Det er så sikrere at anskaffe sig vinterdæk.

Snedæk har lamelleret dækstruktur som sikrer optimalt vejgreb.

Fordel : Disse lamelstrukturer på vinterdæk sikrer et godt vejgreb under vinterforhold. Med disse dæk er det slut med stress under kørsel på snebelagt vejoverfalde.
Ulempe : Denne dæktype har et mindre godt vejgreb på tør vej. De slides også hurtigere hvis de bruges hele året.

Dæk på vej med sne

LiveChat
Whatsapp Messenger