Søgning efter dimension

Dæktryk ved væddeløbskørsel

Den nedenstående tabel angiver de tilpassede tryk til væddeløbskørsel, de er absolut ikke homologeret til vejkørsel. Det er derfor obligatorisk at genoprette originaltryk når man forlader banen.

De angivede tryk er udelukkende vejledende. Den erfarne pilot er fri til at ændre dem efter behov og mekaniske begrænsninger. Trykket skal justeres pr. 0,15 bar trin for at sikre nøjagtighed.

For ikke at risikere et uregelmæssigt slid med DOT godkendte dæk, må trykket ikke være for lavt. Et for lavt tryk vil medføre dannelsen af en lille slidcirkel på slidbaneafstiver. Et tilpasset tryk mindsker risiko.

Pilotens adfær er sansynligvis den vigtigste faktor hvis man vil sikre et regelmæssigt slid.

BiltypePositionTryk
ForhjulstrækFor2.4 / 3.15 bar
Bag2.1 / 2.8 bar
Motor for/baghjulstrækFor2.4 / 3.15 bar
Bag2.1 / 2.8 bar
Motor bag/baghjulstrækFor2.4 / 3.15 bar
Bag2.4 / 2.8 bar

Hvordan mindske eller forøge undersving eller oversving ?

Den nedenstående tabel angiver ændringer på dæk og geometri, tilpasset væddeløbskørsel, de må under ingen omstændigheder anvendes til vejkørsel. Det anbefales således at genoprette originalmål efter banekørsel.

Justering Mindske undersving Mindske oversving
Tryk på fordæk Lavere Højere
Tryk på bagdæk Højere Lavere
Bredde på fordæk større Mindre
Bredde på bagdæk Mindre Større
Hældning på forhjul Positiv retning Negativ retning
Hældning på baghjul Negativ retning Positiv retning
Camber forhjul åbne lukke
Camber baghjul lukke åbne
Sporing forhjul Blødere Hårdere
Affjedring for Blødere Hårdere
Affjedring bag Hårdere Blødere
Stabiliseringstang for Stivere (tykkere) Smidigere
Stabiliseringsstang bag Stivere (tykkere) Smidigere
Masse fordeling Mere vægt for Mere vægt bag

Regnvejrskørsel

Det anbefales at øge dæktrykket med 0,4-0,7 bar i forhold til tør vej for at mindske risiko for aquaplaning.

Påmindelse : aquaplaning(dækslip) finder sted når et vandlag dannes mellem dæk og vej. Dette lag kan adskille dækket fra kontakt med vejoverflade og således medføre tab af styringskontrol.

At øge trykket gør dæksiden rundere ved at mindske afbøgningsvinkel.

På denne måde bliver kontaktfladen fin og smal. Dette gør det ligeledes muligt at holde dækmønster åbent og sikre en optimal vandafledning.


LiveChat
Whatsapp Messenger