Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Batteri
Olie
Tilbehør
TPMS
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
Den nedenstående tabel angiver de tilpassede tryk til væddeløbskørsel, de er absolut ikke homologeret til vejkørsel. Det er derfor obligatorisk at genoprette originaltryk når man forlader banen.
De angivede tryk er udelukkende vejledende. Den erfarne pilot er fri til at ændre dem efter behov og mekaniske begrænsninger. Trykket skal justeres pr. 0,15 bar trin for at sikre nøjagtighed.
For ikke at risikere et uregelmæssigt slid med DOT godkendte dæk, må trykket ikke være for lavt. Et for lavt tryk vil medføre dannelsen af en lille slidcirkel på slidbaneafstiver. Et tilpasset tryk mindsker risiko.
Pilotens adfær er sansynligvis den vigtigste faktor hvis man vil sikre et regelmæssigt slid.
Biltype | Position | Tryk |
---|---|---|
Forhjulstræk | For | 2.4 / 3.15 bar |
Bag | 2.1 / 2.8 bar | |
Motor for/baghjulstræk | For | 2.4 / 3.15 bar |
Bag | 2.1 / 2.8 bar | |
Motor bag/baghjulstræk | For | 2.4 / 3.15 bar |
Bag | 2.4 / 2.8 bar |
Den nedenstående tabel angiver ændringer på dæk og geometri, tilpasset væddeløbskørsel, de må under ingen omstændigheder anvendes til vejkørsel. Det anbefales således at genoprette originalmål efter banekørsel.
Justering | Mindske undersving | Mindske oversving |
---|---|---|
Tryk på fordæk | Lavere | Højere |
Tryk på bagdæk | Højere | Lavere |
Bredde på fordæk | større | Mindre |
Bredde på bagdæk | Mindre | Større |
Hældning på forhjul | Positiv retning | Negativ retning |
Hældning på baghjul | Negativ retning | Positiv retning |
Camber forhjul | åbne | lukke |
Camber baghjul | lukke | åbne |
Sporing forhjul | Blødere | Hårdere |
Affjedring for | Blødere | Hårdere |
Affjedring bag | Hårdere | Blødere |
Stabiliseringstang for | Stivere (tykkere) | Smidigere |
Stabiliseringsstang bag | Stivere (tykkere) | Smidigere |
Masse fordeling | Mere vægt for | Mere vægt bag |
Det anbefales at øge dæktrykket med 0,4-0,7 bar i forhold til tør vej for at mindske risiko for aquaplaning.
Påmindelse : aquaplaning(dækslip) finder sted når et vandlag dannes mellem dæk og vej. Dette lag kan adskille dækket fra kontakt med vejoverflade og således medføre tab af styringskontrol.
At øge trykket gør dæksiden rundere ved at mindske afbøgningsvinkel.
På denne måde bliver kontaktfladen fin og smal. Dette gør det ligeledes muligt at holde dækmønster åbent og sikre en optimal vandafledning.
Bildæk