Bildæk
Motorcykeldæk
Quad-dæk
Stålfælge
Alufælge
Sæt med fælge og dæk
Snekæder
Afbalancering
Pumpning
Værkstøj og holdere
Reparation
Olie
Tilbehør
TPMS
Montering - Stramning
Additiver
Vejledning
Levering og montering
Forretning
Min konto
Kontakt
En af dækkets vigtigste funktioner ved kørsel på våd vej, er at kunne pumpe vandet væk fra slidbanen.
Aquaplaning (dækslip) opstår når vandet trænger ind mellem dæk og vejoverflade. Det ophober sig mellem rillerne på dækket og danner en vandhinde. Når trykket bliver for stort og når vandet ikke længere kan pumpes væk, gør det at føreren mister kontakten med vejoverfladen. Køretøjet bliver derefter umuligt at styre.
En af hovedårsagerne til aquaplaning er dækslid. Jo mere dine dæk er slidte, jo mindre mønsterdybde, hvilket gør det svært at pumpe vandet væk. Kontaktfladen mellem dæk og vej (vejgreb) bliver således minimal og risikoen for aquaplaning forøges, særligt ved opbremsning, ændring af retning eller ved acceleration.
Analyse af de forskellige faser før en aquaplaningEt dæk med for lavt tryk øger risiko for aquaplaning.
Dæktryk | Hastighed | Forklaring | |
---|---|---|---|
2.4 bar (35psi) | 0 km/t | Hele slidbanen (den mørke del på billedet) er i kontakt med vejoverflade. | |
2.4 bar (35 psi) | 100 km/t | Kontaktfladen er formindsket, men takket være dækriller kan vandet bortledes korrekt. | |
2 bar (30 psi) | 100 km/t | Dækkets kontaktflade er formindsket. Der er stor risiko for aquaplaning. | |
1.7 bar (25 psi) | 100 km/t | Vandet trænger ind under dækket. Dette har næsten mistet kontakten med vejoverflade og aquaplaning opstår. Bilen bliver derefter umulig at styre. |
Bildæk