Søgning efter dimension

Det vigtigste om aquaplaning

En af dækkets vigtigste funktioner ved kørsel på våd vej, er at kunne pumpe vandet væk fra slidbanen.

Hvordan opstår aquaplaning?

Aquaplaning (dækslip) opstår når vandet trænger ind mellem dæk og vejoverflade. Det ophober sig mellem rillerne på dækket og danner en vandhinde. Når trykket bliver for stort og når vandet ikke længere kan pumpes væk, gør det at føreren mister kontakten med vejoverfladen. Køretøjet bliver derefter umuligt at styre.

Hvad skyldes dette fænomen?

En af hovedårsagerne til aquaplaning er dækslid. Jo mere dine dæk er slidte, jo mindre mønsterdybde, hvilket gør det svært at pumpe vandet væk. Kontaktfladen mellem dæk og vej (vejgreb) bliver således minimal og risikoen for aquaplaning forøges, særligt ved opbremsning, ændring af retning eller ved acceleration.

Analyse af de forskellige faser før en aquaplaning
aquaplaning
Phase 1
Moderat regn, stabil hastighed : begrænset risiko for aquaplaning. Effektiv pumpning af vandet og kontaktfladen mellem slidbane og vej er således optimal.
Phase 2
Lav vandpumpningsevne, høj hastighed, større og større vandophobning. Dækket har sværere ved at pumpe vandet væk.
Phase 3
Slidbanen er oversvømmet, og en stor vandhinde danner sig mellem vej og dækoverflade. Vandet bliver ikke længere pumpet væk. Dækket har ikke længere noget vejgreb og glider.

Konsekvenserne af dæk med for lavt tryk

Et dæk med for lavt tryk øger risiko for aquaplaning.

Dæktryk Hastighed Forklaring
2.4 bar (35psi) 0 km/t Hele slidbanen (den mørke del på billedet) er i kontakt med vejoverflade.
2.4 bar (35 psi) 100 km/t Kontaktfladen er formindsket, men takket være dækriller kan vandet bortledes korrekt.
2 bar (30 psi) 100 km/t Dækkets kontaktflade er formindsket. Der er stor risiko for aquaplaning.
1.7 bar (25 psi) 100 km/t Vandet trænger ind under dækket. Dette har næsten mistet kontakten med vejoverflade og aquaplaning opstår. Bilen bliver derefter umulig at styre.

LiveChat
Whatsapp Messenger