Søgning efter dimension

Dækslid

1. Lovlig mønsterdybde og slidindikator

De europæiske regler kræver en minimal mønsterdybde, som gør det muligt for dækket effektivt at aflede vand. Det kan svinge afhængig af landet, men generelt ligger det på 1,6 mm.

De fleste dæk har en slidindikator i rillerne på slidbanen, som angiver bilisten hvornår det er tid til at udskifte dækkene.

slidindikator

Andre systemer findes til at måle dækslidet :

  • En digital slidindikator som går ud på at gravere flere tal på slidbanen som lidt efter lidt udviskes.
  • En farveændring. Det interne gummi bliver stærkt orangefarvet når dækket er slidt.
  • En dybdemåler (dette værktøj kan købes på alle bilcentre)

2. Dækslid : Finde ud af hvor problemerne stammer fra

Det er vigtigt at kunne afgøre de eventuelIe grunde til et unormalt slidbaneslid. Meget ofte er det forbundet med et forkert tryk (for lavt eller for højt) men andre faktorer ( mekaniske problemer - justering, afbalancering, affjedring, transmission eller træk) kan ligeledes være grunden til dette unormale slid.

SlidproblemerÅrsager
Dæskuldre (slidbanens sider) slides hurtigere end centerslidbane.

dækskuldre
For lavt tryk
Det er længe siden dækkene har været ombyttet
Sving taget med for stor hastighed
Dårligt tilpassede fælge og dæk
Den centrale del af slidbanen slides hurtigere end dækskuldre.

dæk slidbaneslid
For højt tryk
Dårligt tilpassede fælge og dæk
Det er længe siden dækkene har været ombyttet
En af dækkets sider slides unormalt hurtigt.

unormalt dækslid
Det er længe siden dækkene har været ombyttet
Dårligt justerede dæk, geometri- og udmålingsproblem
Et eller flere lokaliserede punkter på slidbanen slides unormalt hurtigt.

unormalt dækslid
Forbindelses- og affjedringsdele i dårlig stand
Forkert dækafbalancering
For voldsom acceleration eller opbremsning
For lavt tryk
Diagonalt slid

diagonalt slid
Forkert justering af hjul, geometri- og udmålingsproblem.
For lavt tryk
Det er længe siden dækkene har været ombyttet
Forkert afbalancering af dæk

3. Fordelene ved VAI (Visual Alignment Indicator)

For hurtigt slid af dæk kan skyldes en forkert justering. VAI indikator er et system som er i stand til at opdage et justeringsproblem, kontrollere slidet på hvert hjul, uden elektronisk målingssystem. VAI består af fem gummilamel par, som findes omkring dækskuldre. Efter et par tusinder kilometer, skal man blot sammenligne de graduerede indikatorer som findes på en dybde som svinger mellem en og fire millimeter, for at kontrollere om skulderslid er det samme på begge sider af hjulaksel.

vai slidindikator system

Indkøring

Er det nødvendigt med indkøring af bildæk ?

Ja, det er vigtigt med en let indkøring af dækket.

Ved fremstillingen af dækket dækkes det ofte med en smøremiddel (som kaldes slipmiddel) som gør det nemmere for dækket at slippe støbeformen. Det betyder at selv ved salg af dækket, findes der stadig en let hinde

Det er derfor vigtigt at køre med moderat hastighed de første 200-400 kilometer.

Hvert dæk har sin egen opførsel, afhængig af mærke og profil og det tager lidt at væne sig til de nye dæk.

Undgå derfor i den første tid voldsomme accelerationer eller opbremsninger.


LiveChat
Whatsapp Messenger