De europæiske regler kræver en minimal mønsterdybde, som gør det muligt for dækket effektivt at aflede vand. Det kan svinge afhængig af landet, men generelt ligger det på 1,6 mm.
De fleste dæk har en slidindikator i rillerne på slidbanen, som angiver bilisten hvornår det er tid til at udskifte dækkene.
Andre systemer findes til at måle dækslidet :
Det er vigtigt at kunne afgøre de eventuelIe grunde til et unormalt slidbaneslid. Meget ofte er det forbundet med et forkert tryk (for lavt eller for højt) men andre faktorer ( mekaniske problemer - justering, afbalancering, affjedring, transmission eller træk) kan ligeledes være grunden til dette unormale slid.
Slidproblemer | Årsager |
---|---|
Dæskuldre (slidbanens sider) slides hurtigere end centerslidbane. |
For lavt tryk |
Det er længe siden dækkene har været ombyttet | |
Sving taget med for stor hastighed | |
Dårligt tilpassede fælge og dæk | |
Den centrale del af slidbanen slides hurtigere end dækskuldre. |
For højt tryk |
Dårligt tilpassede fælge og dæk | |
Det er længe siden dækkene har været ombyttet | |
En af dækkets sider slides unormalt hurtigt. |
Det er længe siden dækkene har været ombyttet |
Dårligt justerede dæk, geometri- og udmålingsproblem | |
Et eller flere lokaliserede punkter på slidbanen slides unormalt hurtigt. |
Forbindelses- og affjedringsdele i dårlig stand |
Forkert dækafbalancering | |
For voldsom acceleration eller opbremsning | |
For lavt tryk | |
Diagonalt slid |
Forkert justering af hjul, geometri- og udmålingsproblem. |
For lavt tryk | |
Det er længe siden dækkene har været ombyttet | |
Forkert afbalancering af dæk |
For hurtigt slid af dæk kan skyldes en forkert justering. VAI indikator er et system som er i stand til at opdage et justeringsproblem, kontrollere slidet på hvert hjul, uden elektronisk målingssystem. VAI består af fem gummilamel par, som findes omkring dækskuldre. Efter et par tusinder kilometer, skal man blot sammenligne de graduerede indikatorer som findes på en dybde som svinger mellem en og fire millimeter, for at kontrollere om skulderslid er det samme på begge sider af hjulaksel.
Ja, det er vigtigt med en let indkøring af dækket.
Ved fremstillingen af dækket dækkes det ofte med en smøremiddel (som kaldes slipmiddel) som gør det nemmere for dækket at slippe støbeformen. Det betyder at selv ved salg af dækket, findes der stadig en let hinde
Det er derfor vigtigt at køre med moderat hastighed de første 200-400 kilometer.
Hvert dæk har sin egen opførsel, afhængig af mærke og profil og det tager lidt at væne sig til de nye dæk.
Undgå derfor i den første tid voldsomme accelerationer eller opbremsninger.